Waar je voor geroepen bent.

Verantwoording is het thema waar ik voor mijzelf mee bezig ben. Neem ik verantwoording, wat is mijn verantwoording en hoe ben ik verantwoordelijk. Ik moet dat ergens tegenaan houden om het inzichtelijk te krijgen.

Vastgelopen?

in eerste instantie is verantwoording iets waar we als mens vanuit de Bijbelse verhalen regelmatig op worden aangesproken. Wie zijn verantwoording niet neemt loopt vast in de dingen die hij onderneemt. Wie het wel doet ziet dat terug in zegen van God.

Die zegen is in oudtestamentische zin soms ook financiële voorspoed, maar in de breedte niet perse. Daar draait het niet om in de Bijbel. God is daar waar mensen voor Hem kiezen. Hem betrekken in hun levens. Waar mensen zoeken, helpt God hen op weg.

In het oude testament zie je dat mensen telkens opnieuw inspiratie nodig hebben. Vaak met een stok achter de deur. In het nieuwe Testament lezen we juist dat Jezus kwam. Gods Zoon om er letterlijk te zijn. Niet in regels of via een profeet met donderpreek, maar God liet Zijn ware aard letterlijk zien.

Jezus roept ons op om te volgen, op te staan, lief te hebben, … Daar kunnen we het bij laten. We kunnen echter ook werkelijk verantwoording nemen om te doen waartoe Hij ons oproept. Ik merk dat ik dat soms veel lastiger vindt dan ik toe wil geven. Ik doe immers wel mijn dingetjes is de gedachte. Ik doe bijdragen aan de kerk, help mensen die vastlopen, probeer een ieder het zijne te geven, lief niet, probeer mensen lief te hebben en met God daarover te spreken, maar toch…

Weet je, als ik zo schrijf dan is het gemakkelijk om zaken af te meten, te wijzen naar, te zeggen wat ik zou willen, maar wat verandert daar dan door? Niet ik kan mijn daden meten, niet goed bepalen. Want in alles wat ik doe zit een stuk eigengereidheid. Doe ik namelijk iets goeds, dan zitten daar ook andere gedachten bij. Doe ik iets voor de ander, ben ik soms ook trots op.mijn eigen acties.

Wat levert het mij zelf op?

Ik reageer in alles zowel vanuit mijzelf als/of vanuit wat God van mij vraagt. Dat loopt soms zo enorm door elkaar. Wat is daarin mijn opdracht? Niet te vertrouwen op wat van het vlees is en te leven door de Geest. Want de Geest spreekt in mij en weet dat alles wat van mij zelf is uiteindelijk niets oplevert. Ik wil in alles Christus navolgen.

Dat zijn grote woorden en tegelijk wordt ik daar zo enorm klein van. Met veel vragen in mijn hart. Hoe doe ik dat? Door dicht bij Hem te blijven en anderzijds ook te blijven benadrukken dat we heel vaak niet begrijpen wat er nodig is. Toch mogen we het najagen om Gods werk te doen. Niet enkel trots te zijn op onszelf, maar vooral op wat God in en door ons wil doen.

Ons perspectief mag veranderen. Misschien klinkt het een beetje vies in de huidige tijd, maar ons perspectief moet veranderen om tot Gods eer te kunnen leven. Niet meer ik maar Christus leeft in Mij. Dat betekent dan dat Hij eerst komt en daarmee ook God de Vader, maar ook wijzelf mogen meedelen in die heerlijkheid als we gewerkt hebben met de juiste motivatie. Dan zegt God dat we het goed gedaan hebben.

De Waarheid is…

We zoeken naar waarheid en die waarheid is slecht in één. Dat Is Jezus! We zoeken hoe, Hij is de Weg! We willen ervaren, zien, proeven. Hij is het Leven! In Jezus komt alles samen. Wat loopt de mens vaak vast in eigen overtuigingen. We geloven dat we geld nodig hebben om iets voor God te kunnen doen. We geloven dat we moeten bouwen aan gebouwen, instituten, kerken om er voor God te kunnen zijn.

God is niet op zoek naar de hoogste toren. Niet naar wat jij en ik kunnen doen. Hij zoekt ons hart voor Hem, voor onze naaste. Hij wil niet dat we hogere en hogere torens bouwen om Hem te eren en onszelf. Hij wil juist dat we net als Jezus onze armen gespreid hebben en dienen tot het eind.



Heer geef ons de kracht van Uw Heilige Geest om lief te hebben zoals U lief hebt gehad. Te dienen zoals U gediend hebt. Te zien wat U zag . Alles in de mate die we kunnen verdragen en aankunnen. Geef ons de kracht om onze verantwoording op ons te nemen waar we geroepen zijn. Samen.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s