Genade, genade, genade!

IMG_0425-5

Er wordt door Pawson in zijn boek. Een toelichting op de brief aan de Galaten, een aantal zaken uiteengezet die me aanspreken, maar ook die me enigszins tegen de borst stuiten. 
  
Pawson zet in hoofdstuk 2 van zijn boek,de rol van Paulus uiteen en zijn bevoegdheid. Paulus, zo zegt hij is bevoegd omdat Christus direct tot Paulus heeft gesproken en derhalve valt er aan zijn boodschap niet te tornen. De boodschap van Paulus is van evenveel waarde als de woorden die Jezus zelf gesproken heeft. Het woord wat Paulus spreekt zijn direct aan Paulus geciteerd zeg maar. Dit zou echter tegenwoordig niet meer zo zijn volgens Pawson. Wij ontvangen ahw niet meer direct het woord van de Heer zo zegt Hij. Wij hebben het woord des heren uit tweede hand. 

De boodschap van Paulus is van evenveel waarde als de woorden die Jezus zelf gesproken heeft. 

Idd heb ik geen licht gezien en stem van Jezus gehoord zoals Paulus op weg naar Damascus. Idd heb ik via opvoeding en via kerk en boeken van Het evangelie vernomen, toch geloof ik dat God nog altijd direct tot mensen spreekt. Dit via Zijn Heilige Geest en wellicht niet direct door woorden, hoewel soms meen ik die werkelijk te horen. Maar door Zijn aanwezigheid en bevestiging in mijn hart en de gevolgen na aanleiding van gebed zie ik Zijn directe aanwezigheid in mijn leven. Dit zal Pawson overigens niet ontkennen waarschijnlijk. 
Waar het om gaat is of Paulus het recht had om namens de Heer te spreken. Wat denk jij? Is dat wat Paulus zegt werkelijk waar en adequaat genoeg om als directe info van de Heer geïmplementeerd te worden? Veel mensen vinden Paulus woorden erg hard, moeilijk en niet van de zelfde bron. Paulus echter is direct genoeg om degene die afbreuk doet aan de liefde en genade van God ter verantwoording te wijzen. Dit doet hij naar eer en geweten, maar wat belangrijker is geïnspireerd door door de Heilige Geest. Juist dat is nu wat Pawson bedoeld te zeggen denk ik. 
 

je zult nooit weten hoe slecht je bent totdat je geprobeerd hebt goed te zijn. 

Paulus verzet zich keihard tegen uitspraken die richting de wet wijzen als een boodschap die afbreuk doet aan het Genadewerk van Christus. Immers wanneer onze goede werken en het houden van de wet ons zouden kunnen redden om in de hemel te komen of innerlijk vrij te zijn dan zouden we steeds verder van God af komen te staan.verder van de redding. Verder van werkelijke ontmoeting met God.  
Pawson doet een uitzonderlijke maar ware uitspraak: je zult nooit weten hoe slecht je bent totdat je geprobeerd hebt goed te zijn. 
Alleen zij die proberen goed te zijn, zullen ontdekken dat ze slecht zijn. Zij die het nooit proberen ,denken dat ze goed zijn. Maar (…) degene die Hem het beste willen dienen, zijn zich het meest bewust van het verkeerde dat in hen is.

 
 De vraag is wat je wil: regels en het doen van allerlei dingen en proberen om God het naar de zin te maken, maar waarvan je weet dat wat je doet nooit werkelijk perfect zal zijn of stel jij je vertrouwen op wat Jezus ons leert. Hij heeft de prijs voor jouw tekortkoming betaald. Jouw zonden gedragen!

Welke godsdienst willen jullie? Vraagt Paulus. De godsdienst van besnijdenis en wet( de buitenkant) waarin je blijft proberen maar nooit het doel bereikt (….). Of de godsdienst van Jezus die zegt: stel je vertrouwen geheel en al op Mij. 

Belangrijker dan net te doen of je goed bent is een houding en het weten dat we afhankelijk zijn van Gods goedheid en genade. Nee, schrijft Pawson, wanneer je voor God staat, presenteer je de goede daden van Jezus die Hij in jouw plaats heeft gedaan, dan bied je zijn goedheid aan. Daardoor kun je binnenkomen. binnen in Zijn koninkrijk,  in Zijn heiligdom. 
  

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s