Angst

IMG_0275

Lezen: Ezra 10:4

Ohw man! Wat kan er soms veel op een mens afkomen. Zo veel zelfs dat je er bang van wordt. Dat is eigenlijk een beetje mijn ding. Angst.  
Wanneer ik dat zeg, dan zijn er vaak mensen die dat niet in mij herkennen. Ik doe immers van alles. 
Ik heb geleerd om uit te stappen ook als ik bang ben. De Bijbel zegt in spreuken dat angst voor mensen een strik is. 
Wanneer we in paniek blijven zitten waar we zitten of proberen te vluchten gaat het niet goed. Niet in beweging komen helpt niets wanneer we vastzitten, maar ook vanuit paniek allerlei gekke acties uitvoeren maakt dat we nog vaster komen te zitten. 
Het is beter om vanuit rust de situatie te overzien. Op te staan en uit de strik te stappen en je weg te vervolgen. 
Ik ben iemand die vanuit zijn enthousiastme soms zaken doet, maar niet altijd de gevolgen overziet. Wanneer ik dan bezig ben komt er vaak veel meer op me af dan ik vooraf had verwacht. Vroeger liep ik dan in paniek van alles te doen, maar soms ook zaken die niet zo handig waren. 
Ik weet niet of je het herkend, maar ik ging “schuldigen” aanwijzen. Als er iets verkeerd ging dan lag het aan anderen. Of soms dan deed ik zelfs bij voorbaat zeggen dat iets meniet zou gaan lukken , maar probeerde het toch. Zo was ik ingedekt tegen falen en kritiek.
Soms ben ik nog bang. Vooral voor mensen. Mensen Kunnen hard zijn.ik weet dat omdat ik zelf een mens ben die soms te hard is naar anderen. 
De laatste jaren heb ik een hoop geleerd. Niet om harde uitspraken te omzeilen, maar om beter te kijken naar mensen. Hun gedrag is vaak maar een manier om zichzelf te verstoppen. Boosheid is dan bijvoorbeeld een kunstje geworden om je angst niet te hoeven tonen. Iemand kan bijvoorbeeld altijd een grap vertellen, maar wellicht zit er verdriet achter. Voor mij geld dat doen soms een manier is om mijn angst te verbergen.
Niet altijd handig dus. Waarom schrijf ik dit alles? Om zo voor mij zelf onder ogen te zien. Ik kan doordraven soms, maar vaak is het nodig om tot mijzelf te komen en van daaruit te beseffen dat ik niet alles kan, maar gelukkig ook niet alles hoef. 
Door los te laten, kom ik dichter bij de kern van wie ik ben en wat God in mij heeft gelegd. Het is niet erg om bang te zijn zo nu en dan. Angst weerhoud ons er van om dingen te doen die niet veilig zijn. Echter ze kan ons ook weerhouden om uit de comfortzone te komen. 
God roept ons om uit te stappen. Jezus riep Petrus letterlijk om uit de boot te stappen. In zijn enthousiastme om Jezus te ontmoeten ging dat prima. Echter bij het bewust worden van zijn eigen beperktheid ging het mis. Angst haalde hem onderuit. 
Jezus red! Dat is de kern van mijn verhaal. We kunnen angstig in een hoekje kruipen. In paniek gaan lopen schreeuwen en allerlei acties ondernemen op eigen kracht, maar dat zal slechts schade brengen.
Ik geloof dat wanneer onze ogen gericht is op de omstandigheden we soms in paniek rare sprongen kunnen maken, maar wanneer we op God vertrouwen juist in moeilijke situaties Hij er bij is. Ons openbaring zal geven.
Hij riep Petrus toen deze nog Simon heette en vertelde hem dat hij een rots zou worden. Ik vraag me af of Petrus zichzelf een rots gevoeld heeft. Ik denk dat Petrus zich regelmatig angstig heeft gevoeld, maar desondanks opGod bleef vertrouwen. 
Dat is mijn verlangen. Niet om angst te verbannen, maar om te doen waarvoor God mij geroepen heeft. Soms ben ik bang, maar Hij is er bij.

Geef een reactie

