Ik zou…

Als ik jouw schoenen zou staan dan….! Ik denk dat je beter…!
Ik zou als ik jou was…

download

Al lezend in job 5:8 kom je het advies tegen van Elifaz. Hij was een van Jobs vrienden die vanuit een ander perspectief tegen alle onheil,die Job overkomen zijn, aankeek.

Als ik zijn woorden lees dan klinkt in die woorden van deze vriend iets bijzonders. Hij wil job helpen in zijn nood en doet een pastorale poging.

Slaat hij de plank mis? Een beetje. Ik zeg hier bewust een beetje omdat ik het geweldig vind van deze Elifaz hoe hij Job op zoekt. Job die alles heeft verloren. Jij bezoekt hem desondanks nog steeds. Gaat met hem in gesprek.

Misschien dat Hij het in het verkeerde perspectief plaatst , maar hij is er wel. Hij denkt mee. Hij probeert op een pastorale wijze een keer te brengen in de omstandigheden van Job.
Elifaz refereert mede naar dingen die hij zelf meegemaakt of gezien heeft.

Hij vergeet hier echter de medemenselijkheid en zit gelijk op de veroordeling. Hij noemt job indirect een dwaas en zegt eigenlijk dat hij niet goed had geleefd.

images (1)

God straft job omdat God een toornig God zou zijn en Job moest zich maar eens bekeren.
job geeft aan dat elifaz slechts vanuit eigen perspectief kijkt.

Is het niet vaak zo dat wij( ik) met een pastoraal hart toch veelal kijken vanuit ons persoonlijk en vaak geel goed bedoelde pastorale inzichten de ander aanspreken? Als ik jou was… !

Wij zijn de ander niet! De ander is ons niet. Wij kunnen niet het verdiet van de ander wegen of zijn boosheid. We begrijpen nooit helemaal wat de ander beweegt.

Job wordt uiteindelijk in ere hersteld. Zijn vrienden zaten fout. Weinig empathie.

Ik bemerk bij mezelf de schaamte opkomen van hoe vaak ik gezegd heb; ik zou….

Veelal onwaarheid gesproken dus. Immers wat zou ik gedaan hebben in bepaalde omstandigheden?
Hoe zou ik dingen zien?
Ik bid dat God me leert om niet voor anderen te denken. Niet in te vullen wat te doen.

images

Ik bid dat God ons wijsheid geeft naar vrienden in moeilijke tijden. Een hart vol mededogen, liefde zonder veroordeling. Laten we vooral leren luisteren naar het verhaal alvorens in te vullen.

Ik heb hier nog lessen in te leren. Leer me Here God een vriend te zijn met ruimte om te horen wat er werkelijk leeft in de ander. Daar heb ik Uw Geest bij nodig. Leer me opnieuw.

Een gedachte over “Ik zou…

Geef een reactie

