Vriendschap, Ontmoeting, Relatie!

Ik heb in mijn leven gemerkt hoe belangrijk  vrienden zijn.  persoonlijke vindt ik dit een van de belangrijkste dingen in het leven .  voor mij geld niet zozeer hoe veel gezamenlijke interesses dat er zijn of wat je samen hebt meegemaakt, al spelen deze dingen vaak wel een enorme rol in vriendschappen.

Ik kan niet zonder vrienden.

Mensen kunnen niet zonder vriendschappen.  Natuurlijk  zijn er mensen die zonder vrienden leven, maar uiteindelijk geloof ik dat mensen zonder vrienden niet werkelijk geleefd hebben.  hoe zou je immers  kunnen delen als je niemand hebt? Delen is een van de elementen die vriendschappen belangrijk maken. wat een relatie überhaupt belangrijk maakt.

Vrienden doe je in je leven ergens op. soms op plaatsen waar je ze verwacht en soms  zomaar ineens  zijn ze er . je ontmoet ze ergens en ze gaan nooit meer weg. Niet meer uit je leven tot een van de beide overlijdt of je ontmoet elkaar  uiteindelijk misschien niet meer zoveel, maar ze blijven altijd in je gedachten tot  het moment dat het er op aan komt. immers dan zijn je vrienden er voor je.

Je leert je vrienden kennen als het moeilijk wordt.

Er wordt wel gezegd dat je je  vrienden leert kennen  wanneer het  moeilijk wordt in je leven. ik geloof dat dat waar is.  als het donker is in je leven ontdek je wie je vrienden werkelijk zijn.  ik heb persoonlijk ontdekt dat je soms mensen om je heen hebt van wie je verwacht dat ze je  bij zullen staan als je dreigt te stikken in de een of andere situatie die je niet onder controle hebt. Veelal staan dan juist je ware vrienden op. 

Bij mij  waren het  vaak mensen van wie ik het niet had verwacht en die er toch voor me waren. Die het vaak ronduit met me oneens waren in keuzes die ik heb gemaakt en desondanks mij hebben geaccepteerd zoals ik was/ben.  anderzijds heb ik ontdekt dat  veel mensen vriendschap een andere inhoudt geven.  wanneer mensen het met elkaar oneens worden in zaken vallen veel zogenaamde vriendschappen uit elkaar.

De kracht van ontmoeting

Juist dan in is  het nodig om met elkaar in gesprek te blijven en elkaar te ontmoeten op een dieper niveau. Ik bedoel daarmee niet dat we elkaar  met Bijbelteksten om de oren moeten slaan, maar dat we zouden kunnen proberen ons in te leven in de situatie waarin de ander zich bevind en hem of haar de ruimte  te geven om zich uit te spreken zonder daarbij een veroordelende houding  aan te nemen. Tegelijk zou je misschien jouw verhaal kunnen vertellen zonder daarbij veroordelend te zijn.

Ik geloof in de kracht van relaties. Mijn persoonlijke relatie met God  door Jezus is voor mij enorm belangrijk natuurlijk, maar ook de relatie met vrienden die ik  ook heb.  mijn vrienden  hebben niet altijd mijn moeilijke moment op kunnen lossen voor me, ze hebben het soms zelfs niet  lichter gemaakt  toen het donker was, maar ze waren in het donker wel bij me en lieten zo nu en dan even horen dat ze er waren.

 Welk een vriend!

Ik heb de afgelopen jaren door omstandigheden ook veel mensen verloren die ik als vrienden heb gezien. Jammer. Misschien ben ik  zelf ook niet zo’n goede vriend geweest voor sommige en andersom er zijner bij die ik op enorm heb gemist als vriend.  Voor wie ik er gewoon nog altijd zou willen zijn, maar waarmee het contact verbroken is dor omstandigheden. Toch geloof ik dat vriendschap iets bijzonders is en dat echte vriendschappen zullen blijven. Niet direct altijd aanwezig , maar als er nood is en we zouden een beroep doen op bepaalde mensen  zullen ze er  zijn.

Ik geloof  dat wij  mensen vaak enorm falen in het werkelijk een vriend zijn voor de ander.  ik moet denken aan het oude lied: welk een vriend is onze Jezus. Die in onze plaats wil staan. Welk een voorrecht dat ik vrij tot God  mag gaan. hierbij een prachtige versie van kraayenoord

Zegening van oprechte vriendschap.

ik wil vrienden met je worden/zijn.  gebrekkig uiteraard. Ik ben slechts mens, maar wil wel met je delen waar ik dat kan.  Wanneer ik tekort geschoten ben in je richting, mag je het me  zeggen . ik wil graag met je in gesprek daarover.  Wanneer we elkaar op de en of andere manier zijn misgelopen  en we zijn uit elkaar gegroeid, weet dan dat ik  er naar uit zie  om weer contact te bouwen.  afgelopen  paar jaar  een aantal mensen  gemist, misschien jij mij ook.  reageer gewoon op mijn blog, mail me, bel me, ik kijk er naar uit jouw te  (opnieuw) ontmoeten. ook mag je me naatulijk volgen op de social media.(hyves, twitter, facebook )leuk omje ook daar tegen te komen en je evt. toe te kunnen voegen.

Tegelijk enorm veel nieuwe vrienden gemaakt het afgelopen jaar.  mensen jullie zijn naast mijn gezin de grootste zegen die God me heeft  geven in het afgelopen jaar. ik heb gemerkt dat ik steeds meer lucht krijg om weer te doen waar ik voor geroepen ben. dat ik weer  kan doen waar ik jarenlang reeds naar verlang. Dank voor de ruimte en geduld. Ik ben God enorm dankbaar  voor de gave van vriendschap. Ik ben hem dankbaar voor de vrienden die ik heb in mijn leven.  Ik ben dankbaar voor Zijn liefde die ik oa door  mijn vrienden ontvang.

 

 

 

 

 

Wanneer ik tekort geschoten ben in je richting, mag je het me zeggen .ik wil graag met je in gesprek daarover. Wanneer we elkaar op de en of andere manier zijn misgelopen en we zijn uit elkaar gegroeid, weet dan dat ik er naar uit zie om weer contact te bouwen. afgelopen paar jaar een aantal mensen gemist, misschien jij mij ook?

Geef een reactie

