Hier voel ik me thuis!

 

Soms  zie ik als een berg op tegen bepaalde dingen. Achteraf valt het dan best mee of  was het eigenlijk soms ook nog eens best erg leuk.  Mijn karakter is over het algemeen wat aan de zware kant.  Ik hou gewoon niet zo van het onbekende. Ik onderneem wel stappen in het onbekende, maar dan kost dat me meestal best wat extra energie. ik ben een introvert. hoewel ik ook duidelijk extraverte trekjes heb zo nu en dan.

mijn lief en ik  zijn beide  anders. Gelukkig! 😉

Andere mensen, mijn vrouw is bijvoorbeeld zo iemand die het niet uitmaakt  of dingen nu nieuw zijn of niet. ze zien niet op tegen het ontmoeten van mensen die ze niet kennen of heeft geen schroom om zomaar iemand  aan te spreken. Het liefst zou ze wellicht altijd maar bezig zijn met  van alles en nog wat. ze is duidelijk een extravert  type.

Ik zelf zit graag in mijn vertrouwde omgeving. Ik verkeer het liefst in kringen die ik ken, met mensen die ik liefheb. Mijn vrouw doet dit ook graag, maar mag heel graag de deur uit. Sterker nog, als ze de kans krijg is ze ergens anders dan achter het fornuis. Dat is in ons huis eigenlijk meer mijn taak geworden.  geen probleem hoor. Ik vind het fijn. 

aanvulling

Wat mooi is dat eigenlijk dat mensen elkaar zo kunnen aanvullen.  Zo kunnen we dat gerust noemen. Wat als mijn vrouw hetzelfde was als ik. wat een saaie boel zou dat worden zeg. Zelden nieuwe mensen ontmoeten, nooit meer echt uitgaan of dingen doen  waar je  tegenop zag. Ze vullen we elkaar prachtig aan.  we stimuleren  elkaar.  ik  haar om gewoon eens s’avonds gezellig op de bank te zitten  en zij mij om zo nu en dan toch eens de deur uit te gaan.

Ik heb  het allemaal wat zwart wit geschetst natuurlijk. Ik geniet  natuurlijk ook van het ontmoeten van nieuwe mensen en  maak graag vrienden, maar ik heb er allemaal gewoon wat meer moeite mee.  Mijn vrouw lijkt het allemaal gewoon veel gemakkelijker af te gaan. 

De gemeente

In de gemeente (de kerk van Christus)zou het ook zo moeten zijn. iedereen vult elkaar aan. de een is de hand en de ander de voet.  Wat is het fijn dat er mensen zijn die  het fantastisch vinden om op een podium te staan zingen en anderen die het woord willen en kunnen verkondigen. Wat is mooi dat er mensen zijn die juist veel meer verstand hebben van financiën en anderen die  goed leiding kunnen geven.  ieder heeft zo zijn taak. Ik zelf geniet het meest als ik in gesprek ben met mensen die het moeilijk hebben. niet omdat ik zo zwaar op de hand ben, maar omdat ik het idee heb dat juist deze groep mensen  het meest kwetsbaar is en veel heeft te geven wat ze zelf nog niet zien. hier voel ik me thuis.

Ik vraag me af of jij je  plek in de gemeente van Christus kent. Waar voel jij je op je plek? Ik heb het dan niet over een bepaalde  kerk of gemeenschap of  zelfs niet een instelling, maar ken jij je plek? Weet jij waar God jouw in het bijzonder voor geroepen heeft? Waar kun jij je invulling geven? of moet ik misschien zeggen aanvulling?  Waar voel jij je thuis?

‘De Geest van de Heer rust op mij, want hij heeft mij gezalfd. Om aan armen het goede nieuws te brengen heeft hij mij gezonden,om aan gevangenen  hun vrijlating bekend te maken en aan blinden het herstel van hun zicht, om onderdrukten hun vrijheid te geven, om een genadejaar van de Heer uit te roepen.’  Lukas 4:18-19

Geef een reactie

