loodrecht leven!

Lezen Amos 7:7-8

De manier waarop we ons leven meten is belangrijk om te kunnen zien of iets goed is of niet. Meetgerei moet geijkt zijn, anders kunnen we niet goed meten. Als we ons dus afvragen waarom er geen vooruitgang zit in waar we mee bezig zijn, zoals dit programma, dan mogen we ons afvragen of het te vergelijken meetmateriaal ook klopt.

in het lood

De profeet Amos zag in een visioen hoe God naast een muur stond te meten met een schietlood? Hij keek of het wel recht was. God zei: ik test de mensen met deze schietlood. Zo’n schietlood is een stuk touw met lood er aan. Als je het touw aan een kant vast houdt en het hangt stil, kun je zien of iets recht is.

Het is een perfect middel om te zien of een gebouw recht is of niet.  Het is belangrijk dat een gebouw recht is. Een recht gebouw is sterk. Een scheef gebouw stort gemakkelijk in. Hoe hoger een gebouw, des te belangrijker is het dat een muur recht is. De muur zou immers in kunnen storten.

goed fundament

Als je dit  doortrekt in het geestelijke, God gebruikt een soort schietlood om ons te meten. We kunnen ons meten aan van alles en nog wat, maar om te weten of iets recht is in geestelijke zin is wanneer we Jezus zien als ons schietlood.

Wanneer we ons leven hierlangs zullen bekijken zullen we zien dat Hij perfect recht is en dat we op Hem kunnen bouwen. Hij wordt ook niet voor niets het fundament genoemd. De rots waarop we kunnen bouwen. Of de hoeksteen.

erkennen

Als we niet meer weten of iets nu wel of niet goed is, kunnen we kijken naar Jezus. Hij is goed. we mogen met Hm spreken, zijn woord lezen, zijn Geest toelaten om ons te laten zien wat te doen.

We moeten echter beseffen dat we eerlijk moeten zijn en erkennen wanneer er iets niet goed gaat.  wanneer we blijven bouwen terwijl er een foutje in geslopen is. De muur van je leven staat als het ware scheef, dan is het gevaar groot dat de hele boel zal vallen. Wanneer we op tijd in grijpen is een val wellicht te voorkomen.

Daarom is het goed om toe te geven aan God, aan onszelf en aan iemand die we vertrouwen wanneer we verkeerd zitten. Erkennen is een geweldige stap voorwaarts op de weg naar herstel, en bruikbaarheid.

Heer U bent geweldig goed voor mij, U kent me  beter dan wie dan ook en U heer Jezus bent recht en goed. ik wil mijn leven meten aan U. maar Heer dat schrikt me ook af, omdat ik weet dat ik bij lange na niet recht ben. Toch wil u dat we gaan bouwen en u wil maken dat dingen recht worden in ons leven. U bent degene die zaken recht kan zetten waar wij fouten hebben gemaakt. Ik wil me niet aan mijn verantwoording onttrekken, maar u vragen me te helpen waar ik het niet kan. Amen  

Geef een reactie

