We kunnen wel stellen dat we als christenen inmiddels steeds meer een minderheidsgroep worden. Ooit is het met een minderheidsgroep begonnen ten tijde van Jezus en de tijden daarna. Daarna groeide ze uit en inmiddels worden we steeds meer een minderheid. Waar we vroeger als land onszelf christelijk noemden en we de kinderen christelijk onderwijs gaven zien we ahw steeds meer een uitholling van het leven dat werkelijk zin heeft.

Het vraagt moed, net als in het begin,om tegen de stroom in te gaan. De vraag is of we nog wel echt en radicaal voor Jezus durven gaan. Maatschappelijk zullen we steeds meer te verduren krijgen als we voor Jezus kiezen. Ook tav onze kinderen staan we voor een uitdaging die enerzijds niet eenvoudig is, maar anderzijds ook weer niet zo gecompliceerd als er vaak denken. Toch zullen we ons als christenouders moeten beseffen dat iets hebben om te delen. De vraag is hoe?

Als ouders wil je het beste voor je kinderen toch? Je werkt hard, je geeft wat je kunt. Dat is praktisch, maar in hoeverre laat je zien wie Jezus is voor jou. Een belangrijke vraag in een wereld waar we in veel gevallen te maken hebben met waarheidsvervaging. Sterker nog onze kinderen groeien behalve in deze op in een wereld waarin naast vervaging van waarheid vooral sprake is van identiteitsvervaging. Om hierin tegemoet te komen aan de behoefte van onze kinderen is het belangrijk dat we ze ruimte bieden om God te ontmoeten bij wie ze veilig zijn.

We onderschatten wellicht de invloed die we als ouders hebben. We kijken naar onszelf en weten waar we tekort schieten. Toch geloof ik en ik bid dat de invloed van mijn geloof impact zal hebben op hun persoonlijke identiteit. Dat de waarheid van wie ik ben groter is dan de leugen die Satan uitgiet in de maatschappij. Bij deze spreek ik Leven uit over mijn gezin en kinderen. Ze maken natuurlijk hun eigen keuzes in het leven, maar ik geloof en hoop dat ze de waarde zien van wie Jezus is in mijn leven.

Wat besteden we soms weinig tijd aan gemeenschap met elkaar. Tegelijk zijn we bang dat onze kinderen het geloof verliezen. Dat is niet passend. Dat betekent dat we opnieuw de keus moeten maken om een voorbeeld te willen zijn. Dat vraagt om persoonlijk integriteit. Integriteit vanuit relatie met Christus. Integriteit creëert verbinding. Verbinding met andere gelovigen, met vrienden, met onze gezinnen.

Wanneer we willen dat er iets veranderd in de maatschappij, in de levens van onze kinderen zullen we de keuze moeten maken om tijd te investeren. Niet in hard te werken, geld te verdienen, maar door integer te zijn in woord en daad. Door de gemeenschap te zoeken en liefde te delen. Dat kan als we Gods Geest in ons de ruimte geven. Dat kan alleen als we onszelf daarvoor openstellen.

Ik zelf mag leren dat het soms beter is om een moment pijn te lijden door zaken bespreekbaar te maken, dan slechts te genieten van momenten van plezier die je samen ook kunt hebben. Het is belangrijker om wat werkelijk van waarde is te delen en te bespreken dan net te doen alsof het er niet is . Gods plan met ieder mens is bijzonder en de moeite waard.

We willen vaak enkel het bijzondere van God laten zien, maar het is niet allemaal voorspoed al willen sommige predikers ons dat doen geloven. Ik wil kiezen voor de Waarheid van geloof. Niet alles wordt gemakkelijker. Soms kost het grote inspanning, vertrouwen, geloof, maar het is de moeite waard om Jezus te volgen.

Ik verlang er naar om de Heer te dienen en tegelijk vindt ik dat persoonlijk moeilijker dan wat dan ook. Het is zoveel gemakkelijker om mijn eigen maniertjes, eigen woorden te gebruiken en me daar achter te verschuilen. Ik wil echter kiezen voor het Leven. Dicht bij Jezus . Ik merk echter dat juist daarin ook een enorme confrontatie plaatsvind met eigen handelen en keuzes. Ik wil echter gaan waar ik geroepen ben. Mijn muren uit het verleden laten zakken en laten zien wie ik ben. Er zijn voor anderen, mijn gezin. Mijn persoonlijk ongeduld, mijn onrust, mijn bitterheid, teleurstellingen bij Jezus brengen.

Ik geloof in de vrede die Jezus ons heeft gebracht en wil het uitspreken over anderen, de gemeente , maar bovenal over mijn gezin. Ik bid dat Geest vrede geeft opdat we voor eeuwig met elkaar de liefde voor elkaar mogen vieren. Er is enkel hoop in Hem. Niets wat de wereld ons geeft kan die evenaren. God geeft Zijn goedheid aan ieder die in Hem gelooft. Dat is de zegen die we mogen omarmen als we in Hem geloven.