Wat kan het in het leven anders lopen dan je had verwacht. Je maakt allerlei keuzes en gelooft zelfs dat het Gods weg is. Toch loopt het soms helemaal uit de hand. Je verliest de controle, de hoop, weet niet meer wat te doen.

Hoe nu verder? Is het mogelijk dat je het verkeerd gezien hebt? Zijn het jouw keuzes die je laten vastlopen? Zijn het jouw gedachten, je gevoel waardoor je niet meer verder kan? Wat nu ? Hoe verder? Goed om te kijken wat God zegt in situaties als de jouwe:

Want er is maar één Lichaam en er is maar één Geest. En we hebben allemaal één hoop en één roeping. En er is één God die de Vader is van alle mensen. Hij staat boven iedereen. Hij werkt door iedereen heen en is in jullie allemaal.
EFEZIËRS 4:4‭, ‬6 BB

Misschien denk je dat je achteraf verkeerde keuzes gemaakt hebt of dat er geen mogelijkheden meer zijn.  Maar luister goed; Jezus is ons voorgegaan. Zijn weg was niet zonder lijden en dus de onze ook niet. En weet je, God heeft de overwegingen van je hart gezien. En Hij weet wat goed is al voelt dat soms letterlijk niet goed. Hij echter werkt door iedere situatie en alle omstandigheden heen.

God is niet ver al voelt dat soms misschien zo. Hij is in de situatie dichtbij en Hij leeft in je. Hij heeft iets van zijn DNA in je gelegd. Namelijk het vermogen om te heersen. Lees maar eens in Genesis over de creatie van de mens.  Heersen is zoals ik mijn blog hiervoor al noemde het nemen van verantwoording.

Soms is het echter best moeilijk om verantwoording te nemen. Gemakkelijker is het om je terug te trekken. Weg uit de realiteit. Weg uit de strijd, het conflict.  Moeilijker is het om het gesprek aan te gaan met hen die je iets hebben aangedaan of die je buiten sluiten of verwijten maken.

Verantwoording nemen is volwassen gedrag. Als gelovigen mogen we daarin groeien. Als we De Heer vragen  ons de weg te wijzen en te leren dan zal Hij dat zeker doen.  De vraag is echter hoe. Hij zal ons iig niet voorbij moeilijke situaties lijden. Sterker nog, soms leidt Hij ons er dwars door heen.  Door vast te houden aan de Waarheid in de omstandigheden van het moment zullen we groeien in geloof en leven. We groeien in volwassenheid en in Christus wanneer we in Zijn Waarheid blijven wandelen.

Hoe verantwoording te nemen? Door goede keuzes te maken. Mag je gefrustreerd en Bois zijn? Mag je verdrietig en opstandig zijn en het gevoelens van afwijzing hebben? Ik geloof dat dit mag, dat boosheid een eerlijke emotie is, net als teleurstelling en angst. Het is goed om de ander te ontmoeten ook als het niet gemakkelijk is en het bijzonder veel moed en doorzettingsvermogen vraagt. Ook als je niet goed weet wat te zeggen.

Ik geloof dat het goed is vanuit gebed de zaken te benoemen en wat de situatie met je gedaan heeft. Wat het op dit moment nog met je doet. Niet het opsommen wat de ander verkeerd gedaan heeft is de oplossing, maar in eerste instantie te luisteren naar wat er is gebeurt en waarom de ander een bepaalde keus gemaakt heeft. Ipv te wijzen naar ieder aspect wat verkeerd gegaan is, is het beter te luisteren naar de achterliggende woorden en gedachten hoe stuitend deze ook kunnen zijn. 

Herstel kan enkel volledig zijn als alle partijen dit werkelijk willen. God wil dat we ruimte hebben voor elkaar. Dat we de ander liefhebben. Liefde is het uitgangspunt. In crisis is daarom naast oprechtheid ook wijsheid nodig. De Heer wil die geven als we er om vragen. Ik geloof in oprechte benadering vanuit de Liefde die Jezus ons gegeven heeft. Hij gaf alles voor ons. Zijn hele leven. Wat kan jij geven ?