God is goed en kent ons. De vraag in hoeverre kennen wij God. Veel mensen zijn op zoek naar Kennis over God zonder Hem zelf te bevragen. Dat is net zoiets als alles weten van de vrouw of man van wie je houdt zonder dat je je partner spreekt.

Jezus leert ons intiem te zijn met God. Dat was een schop tegen de schenen van de toenmalige gevestigde gelovige orde in Jeruzalem. Jezus toonde een intimiteit met God die ze niet kenden en waarvan ze vonden dat het onheilig was.

Jezus leert ons om God te zoeken. God zoeken klinkt alsof Hij er niet zou zijn, maar je zou het kunnen zien als thuiskomen als kind en het eerste wat je doet is je vader of moeder roepen. ‘Pap, Waar ben je?’ Je weet dat Hij er is en wat je zoekt is het directe contact met Hem.

Gebed is de sleutel voor direct contact. We mogen met alles bij Hem komen. Met Hem spreken over de dagelijkse zaken en Hem vragen naar antwoorden. In relatie gaat het namelijk om twee kanten. Wij mogen zeggen wat we denken en God zegt wat Hij vindt terug.

Sommigen hebben moeite met deze manier van omgang met God. Het is te .. informeel, onheilig, te familiair, te onrealistisch misschien? Toch is het juist Jezus die ons leert om God aan te spreken als Vader. Die zegt dat we mogen vragen in Zijn naam. Dat is als kinderen van God.

Wanneer God niet antwoord in gebed is dat soms lastig voor mensen. Of als Hij antwoord en het niet zo ziet als wij dat zelf zien, is pijnlijk misschien. Het is niet aan ons om het antwoord te geven op zaken die we Hem vragen. Onze antwoorden krijgen op vragen die we zelf stellen is een ongezonde manier van in relatie zijn.

Durf ik het van God te verwachten? Dat is de grote vraag die ik mijzelf nu ff stel. Durf ik Hem te vertrouwen? Dat is soms best lastig. Ik zal dan ook los moeten laten en Gods antwoord moeten respecteren. Anders zou het manipuleren zijn. Soms probeer ik dat. Voor nu wil echter gewoon vragen dat God je zegent. deze dag dat je dit leest. Ik geloof dat dit is wat God je te zeggen heeft: jij bent mijn geliefde kind. Ik houd heel erg veel van je!