Jezus leert ons om mensen lief te hebben. (Matheus 5:38-48) Oog om oog en tand om tand is géén optie voor volgelingen.

Sterker Nog Als mensen je slecht behandelen dan moet je je daar niet tegen verzetten. Nee, zegt Jezus, als iemand je op je rechterwang slaat, draai dan ook de Andere wang Naar hem toe.

Wil iemand schadevergoeding van je vraagt via de rechter, geef hem zelf meer dan hij vraagt. Zelfs als je gevraagd word om met iemand op te lopen en spullen te dragen, loop dan meer dan je word gevraagd! Als iemand iets wil lenen, geef het dan. Zeg geen nee.

Uit de context geplaatst?

Ik geloof dat dit veelal uit de Context gerukt is en word ingevuld vooral naar anderen. voor onszelf zoeken we liever andere teksten waarschijnlijk. ik ken er wel een paar die echt mooi zijn en waarvan De positiviteit afdruipt.

Bijvoorbeeld Jeremia 29:11. Mooie woorden Nietwaar? Maar wat nu met de woorden uit Matheus? moeten we alles dan maar accepteren? Over onze grenzen laten gaan? kort gezegd: Ik geloof het niet!

Ik geloof dat juist door deze texten uit de context te halen, bij velen beeld van Jezus gecreert is als zijnde softie. Je kent zelf de softe plaatjes. De heftige kruisigingsplaatjes zien de meeste mensen niet graag.

Wat dan???

Hoe zit het nu met dit gedeelte? Moeten we het maar naast ons neerleggen? moeten we ons grof gezegd: in de bek laten pissen? Is dat wat Jezus er mee bedoelde?

Oog om oog, een tand voor een tand, etc… is een wet door mozes opgesteld. Het gaf in die tijd wellicht bepaalde duidelijk­heid, maar Jezus legt uit dat het ook anders kan, zonder afbreuk te doen aan waar het om gaat.

Jezus legt uit dat je je aan bepaalde regels kunt houden, je hebt er misschien dan wel een soort van recht op, maar dat je dat recht niet hoeft op te eisen. sterker nog je zou het anders kunnen doen en noemt dan voorbeelden.

De regels zijn onveranderd.

Is het daarmee een andere regel geworden? Nee, het is een voorbeeld van hoe je zou kunnen handelen. uitgangspunt in deze is, is dat de wet niet onbelangrijk is of niet meer geld, maar hij stelt daartegen dat we niet moeten zijn als de farizeers.

Wat was er met de farineers? Ze deden zich beter voor dan ze waren! Jezus noemt hen “witgekalkte graven” je kunt een graf nog zo mooi schilderen, het blijft een graf! Jezus was dus niet zacht in zijn woorden, geen softie dus. tov deze farineers zegt hij ronduit wat hij denkt. is dit dan een tegenstelling? nee, omdat Jezus vertelt vanuit de context.

Oog om oog, tand om tand is bedoeld als verheffening van schuld. Om er voor te zorgen dat er een balans was qua recht. Jezus geeft aan dat die balans niet onbelangrijk is, maar stelt dat als jouw iets is aan­gedaan, je niet een gelijkwaardige verheffening hoeft te claimen. Het kan anders! je kunt je recht opgeven om te krijgen wat je toekomt.

Niks softs aan.

Dat is geen soft gedoe! dan gaat het om jezelf verloochenen. de Ander hoger achten dan jezelf. handelen zoals Jezus zelf dat deed. Hij gaf zelf het voorbeeld. Door voor ons schuldeloos aan het kruis te gaan, liet Hij zien wat Hij hiermee bedoelde.

moeten we dus alles maar Accepteren? Ik geloof het niet. Jezus stelde juist heel duidelijk grenzen in wat belangrijk was en in wat niet. Hij werd soms ook duidelijk boos of verdrietig. Gaf er ook uiting aan

Grenzen stellen belangrijk

hoe kunnen wij hier nu mee omgaan? moeten we ons dus op ons gezicht laten slaan, misbruik van ons laten nemen? zeker niet wat mij betreft.

Het is zeker goed om grenzen te stellen wanneer dat nodig is, maar als er iets gebeurt is en je hebt recht op iets, dan is het omwille van de liefde tov de ander soms beter niet je recht op te eisen, maar het te laten voor wat het is. We zijn als gelovigen immers niet hetzelfde toch? we hebben een Voorbeeld die we willen volgen.

we zijn uit onszelf niet volmaakt, maar laten we er naar streven Hem te volgen waar dat nodig is.