Gelovig onderzoek

Wat geloven we werkelijk? Een vraag die gemakkelijk te stellen is, maar moeilijk te beantwoorden soms. Ik ben er van overtuigd dat veel mensen niet goed weten wat te geloven. Wat is nu immers de waarheid en wat niet?

Als christen is het natuurlijk allemaal cliché te benaderen met vrome woorden, maar de vraag is niet gesteld om een goed of fout antwoord te krijgen. Immers je kan de waarheid spreken en van daaruit toch in een leugen leven.

Veel mensen zeggen bepaalde zaken te geloven, maar handelen er totaal niet naar.
Een voorbeeld: veel christenen zeggen; Christus heeft ons vrijgekocht, we zijn vrij! Echter: we zien dat wat mensen zeggen niet klopt met de werkelijkheid, in het dagelijkse leven lopen ze of altijd rond met allerlei issues die ze in de greep houden. Allerlei problemen, gedachten, verslavingen, gedrag laten andere zaken zien dan waar ze zeggen in te geloven.

Wat ik ook tegengekomen ben is mensen die zeggen te geloven, maar doen dat zoals ze zeggen op hun eigen manier. Dat kan ik. Variaties nogal verschillen. Maar het komt veelal hier op neer: ze geloven dat wat ze willen geloven. Eigenlijk is niet God, geloof, Christus, de Bijbel, bekering het uitgangspunt, maar hun eigen mening over allerlei zaken. Een voorbeeld: ik ben gelovig, ik doe veel goeds. Dus ik kom heus wel in de hemel.

Is het niet zo dat de meeste mensen,dat is inclusief christen nauwelijks nog Gods woord kennen? En wat ze dan wel kennen wordt dan gebruikt om hun eigen gevoel en gedachten te bevestigen. Ff een tekst om hun eigen gelijk te benadrukken.

Ik zeg geen zaken hier die ik niet zelf ooit ook gedaan heb of soms zelf nog doe. Ook niet om ergens te zeggen dat jij of anderen het allemaal fout doen. Ik spreek hier met je over via dit blog om duidelijk te maken dat we, gelovig of niet, gemakkelijk zaken interpreteren als waar zonder te weten waar het werkelijk over gaat. Christen doen dat nog vaak met een vrome uitspraak of bijbeltekst er achteraan.

Het mag duidelijk zijn: dat waar we werkelijk in geloven is zichtbaar in ons leven. Dus ook waar we niet in geloven is zichtbaar. Ik probeer door transparantie te zoeken zichtbaar te maken dat ik net als jij op zoek ben naar antwoorden op sommige vragen. Anderen hebben misschien iets andere vragen. Toch zal het uiteindelijk hier op neer komen, zonder zoeken zullen we ze niet zonder meer vinden.

Afgaan op gevoel, blijven denken in dezelfde circels blijft dezelfde antwoorden geven. Soms zul je om echte antwoorden te krijgen, oprecht moeten zoeken. Buiten de kaders van de vrome cliché’s, buiten je eigen overtuigingen, die je vanwege allerlei zaken. In je leven hebt vastgelegd, om.

Ik heb voor mijzelf de Waarheid gevonden in Christus. Dat betekent niet dat ik nu alles weet. Zeker niet. Ik heb meer vragen dan ooit. Toch geloof ik in alle waarachtigheid dat er niets is wat me meer houvast geeft als Hij.

Ik heb gezocht, gevochten, en ben het zo oneens geweest met God over zaken,…
Toch is er nooit iemand geweest die me beter kent dan Hij. Die me confronteerde met mijzelf, mijn pijn en teleurstellingen, maar die me tegelijk de vreugde van bevrijding heeft doen kennen in Hem.

Hmm… Misschien toch weer stukje vroom cliché. Maar om Hem te kennen zullen we Hem moeten zoeken. Met Hem in gesprek moeten geraken. Voor mij is het levenveranderend geweest en is het dat nog altijd. Het is een weg. De Weg.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s