Het komt goed wanneer je Jezus ontmoet!

We weten dat God alles ten goede zal gebruiken voor de mensen die van Hem houden en die Hij volgens zijn plan geroepen heeft [ om bij Hem te horen ] .
ROMEINEN 8:28 BB
https://bible.com/bible/1276/rom.8.28.BB

Voor een ieder die gelooft dat Jezus Heer is en het plan van God uiteindelijk ten volle uitgevoerd zal zijn is er hoop. Niet een hoop in die zin van twijfelachtig, maar hoop vanuit geloof dat Hij alles doet meewerken ten goede.

Ieder mens is geroepen om vrij te zijn. Niet ieder mens kiest er voor om in vrijheid te leven met God helaas. Ik begrijp dat soms. vele gelovigen leggen anderen immers onvrijheid op. Je moet dit en je moet dat doen. De bijbel zegt echter dat dit:

Het klinkt allemaal wel erg wijs en mooi, maar toch is het een zelfbedachte godsdienst. Het heeft helemaal geen zin om overdreven nederig te zijn en om hard te zijn voor je eigen lichaam. Mensen die daarmee bezig zijn, willen alleen maar laten zien hoe geweldig godsdienstig ze zijn.

KOLOSSENZEN 2:23 BB

https://bible.com/bible/1276/col.2.23.BB

Moeten is een vies woord in onze maatschappij. In ieder geval willen we nietsverplicht worden. Zelf kan ik er ook niet goed tegen als men wil dat ik iets doe en dat dwingend zegt. Ik moet niets zeg ik dan.

Toch is het niet verkeerd om daar zo nu en dan eens over na te denken. Natuurlijk zijn we vrij om keuzes te maken. Idd moeten we niet geloven. Anderzijds is het maar hoe je interpreteert. Er klinkt toch ook een moeten door als we Gelovig worden.

Je moet bij Hem willen horen. Je kan niet zeggen ik ben Christen, maar je wil niet bij Christus horen. Je kan niet zeggen ik ben gelovig, maar geloof niet in Gods bedoelingen. Je kan niet zeggen ik ben geroepen en luister niet naar Gods stem in mij, naar Zijn woord.
Je kan niet zeggen ik geloof, maar doe niets met de Bijbel. Je kan niet zeggen gelovig te zijn en dan zeggen dat je anderen niet nodig bent. Dat zou een contradictie zijn.

God is nooit met zichzelf in tegenspraak. Mensen wel, ook wat mensen doen in geloof is feilbaar. Daarom soms ook zoveel strijd. Wat zou het mooi zijn wanneer we zouden beseffen dat wij als gelovigen anderen geen nieuwe wetten op zouden gaan leggen, maar de ander, gelovig of niet, zouden willen ont-moeten.

Vanuit ont-moeten wordt zoveel meer mogelijk dan met moeten. Oprechte relatie is de basis van geloven. Gods basis is ten alle tijde relatie. Christus kwam vanuit zijn relatie met de Vader naar ons om lief te hebben. Gaf de Geest om lief te hebben. Lief hebben betekent relatie. Dus ook in contact zijn. Is ont-moeten. Ruimte voor de ander.

Niemand had meer ruimte voor de ander dan Jezus. Hij had beide armen gespreid tot aan het einde en daarna. Jezus opende Zijn hart, Zijn leven te volle en zelf zover dat we uiteindelijk met Hem mogen leven in eeuwigheid.

Mooi verhaal? Nee hoor. Werkelijkheid. We weten het omdat het waar is. Jezus heeft ons de waarheid niet slechts verteld, Hij is de Waarheid gebleken. Hij heeft het ons verteld. In levende lijve. En na Hem waren er nog veken die Hem hebben ook ontmoet in hun leven. Het bewijs? Een leven in vrijheid omdat Hij hen veranderd heeft.

Voor wie wil is er verandering mogelijk. Hoe? Door je aan de regels te houden? Nee door Jezus te ontmoeten, relatie met Hem aan te gaan. Relaties bouwen kost tijd. Je mag gaan ontdekken Wie Hij is en jij mag hem gaan ervaren als je Hem de ruimte geeft in je leven.

Zijn er regels? Och… Ik zie ze niet zo, maar dat ligt er ook aan hoe je er tegenaan kijkt misschien. Wel goed om vanuit een relatie dingen af te spreken toch? Het kan niet zo zijn dat je er maar op los leeft in een relatie. Vanzelfsprekend houdt je rekening met elkaar. Vanuit ont-moeten is er zoveel meer mogelijk dan je ooit had gedacht. Maar zonder ont-moeten is relatie onmogelijk. Dan is het geen relatie, maar meer weten over of gehoord van. Dat is geen relatie. Dat is kennis.

Veel mensen hebben we bepaalde kennis over geloven, over God, over Jezus en de Bijbel, maar daarmee kennen ze nog niet Zijn Hart. Begrijpen ze nog niet wat het hart van geloven is. Die proef je pas werkelijk als er een gesprek plaats vindt van hart tot hart met Jezus zelf. Mooi als je Hem ontmoet. Als je Hem nog niet kent, spreek je een keer aan. Ik zou je graag voorstellen.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s