In de kerk horen we over hoe we Gods weg kunnen gaan. De Weg van Christus. Je zou in vrome woorden kunnen zeggen: de weg van het kruis gaan.

Voor veel mensen is het niet goed duidelijk wat dit in alle oprechtheid betekent, derhalve zoeken ze geestelijke kennis. Maar de weg van het kruis is niet het vergaren van kennis over de Bijbel. Het gaat over het volgen van Hem in onze totaliteit.

Veel mensen willen Gods weg gaan, maar schommelen ahw tussen wat van God is en wat niet. Ze kunnen er veelal niet echt de vinger op leggen wat Gods weg is voor hun leven.

Ze hebben allerlei ervaringen opgedaan die hen hebben doen twijfelen over Gods manier van spreken in hun leven. Regelmatig hoor ik christenen zeggen dat ze niet weten of ze Gods stem wel kunnen verstaan?

Eigenlijk schommelen ze veelal tussen geestelijk leven en een ziels leven met God. Ze blijven ahw veelal hangen in een oude manier van leven waar ze God bij betrekken. af en toe ervaren ze Hem ook wel in hun leven, maar met name is dat meer uitzondering dan een voortdurend ervaren van zijn aanwezigheid.

Vanuit veelal een oprecht verlangen zoeken ze antwoorden in het bestuderen van Gods woord, ze proberen de regels te handhaven, maar het lukt ze vaak niet dit vol te houden, hoe hard ze ook proberen.

Mensen geloven in God en het verlossingswerk van Christus, maar leven in wezen een soortgelijk leven als voor ze God kenden. Of misschien moeten we zeggen dat ze een soort van God hebben ingepast in hun oude leven. Waar ze vroeger wellicht hun tijd doorbrachten bij een sportvereniging,café of iets dergelijks is dat nu de kerk geworden. De trainingen, waar ze eerst mensen ontmoeten zijn nu de momenten in een groep of kerk, de wedstrijd heeft plaatsgemaakt voor de zondagdienst.

Mooie veranderingen zou je wellicht zeggen. Toch is dit niet waar het wezenlijke waar het moet veranderen. De Bijbel zegt in Joël 2, niet je kleren moet je scheuren, maar je hart. Maw: het gaat niet om de buitenkant, niet je maniertjes, maar het gaat om de binnenkant.

Het is goed om te beseffen dat we, wanneer we Christus in ons leven laten de weg geopend is om in relatie met God te leven. Dat betekent dat we in contact met Hem kunnen komen door de Heilige Geest. Dwz onze geest kan met hem communiceren en God communiceert door Zijn Geest met ons.

Op de een of andere manier lijkt het zo te zijn dat Christenen hier niet van op de hoogte zijn. Ze leven een als voorheen. Ze zoeken en beredeneren niet vanuit de geest, maar vanuit de ziel, waar hun eigen wil, gedachten en gevoelens bepalen wie ze zijn. Veelal vanuit onwetendheid omdat ze niet begrijpen hoe werkelijk Gods volheid te ervaren door Zijn Geest in ons.

God spreekt! Wanneer we bereid zijn naar Hem te luisteren spreekt hij met ons. Het is echter een zachte stem. Hij is als het ware in het suizen van de wind. In het fluisteren, het subtiele. Daarom is het van belang dat we tijd maken. Zoals we tijd maken voor onze geliefden. Tijd om in relatie te zijn.

Veel mensen beseffen niet dat Hij spreekt. Ze verwachten een stem uit de hoogte wellicht of een specifiek gevoel, een droom of iets anders. Dat kan natuurlijk, maar God spreekt veelal juist in details. In de stem van je geweten, je intuïtie, in de gemeenschap met Hem persoonlijk en/of andere gelovigen.

Om een verandering te ervaren in je leven omtrent je relatie met God. Vraagt dat een verandering ook in je denken. Dat betekent loslaten aan oude patronen. God doet niet wat jij wil, maar de vraag is of jij bereid bent dat wat jij wil aan Hem te onderwerpen. Je kunt denken wat je wil, maar ben je bereid jouw gedachten terug te brengen naar Gods gedachten? Te aanvaarden dat wat Hij zegt hoger staat dan wat jij er over denkt of van vindt? Durf jij te geloven dat niet jouw gevoelens de waarheid bepalen maar dat Hij de Weg de Waarheid en het Leven is ook als het soms anders voelt?

Veelal staat niet God werkelijk in het middelpunt van ons leven maar stellen we voortdurend onszelf centraal. Ik denk, ik voel, ik wil.
Wat zou er gebeuren als we tijd nemen om naar Gods zachte stem te luisteren in ons. De stem in ons geweten, intuitiviteit durven te ervaren, en met Hem te spreken in alle openheid en vertrouwen, te delen wat we ervaren met andere gelovigen met de bereidheid ons te laten onderwijzen, ondersteunen, bemoedigen, te vermanen?