Levend Woord van God

Geloofd zij de Heere; dag aan dag overlaadt Hij ons. Die God is onze zaligheid.
Psalm 68:20 HSV
https://bible.com/bible/1990/psa.68.20.HSV

Christenen citeren graag de Bijbel. Mooie woorden. Toch zien we vaak dat ook wij als gelovigen woorden citeren, maar eigenlijk niet goed weten hoe er mee om te gaan. We spreken ze uit, maar eigenlijk ervaren we vaak niet wat ons gezegd wordt.

Leven met God?

Geloofd zij de Heere, maar we gaan vaak al mopperend de dag door. Hij overlaad ons dag aan dag. We zien en ervaren het vaak helemaal niet. De zaligheid? We vragen ons af welke dat is of we beredeneren het helemaal stuk.

We denken wijs te zijn. We leggen het uit alsof het een boek is, maar vergeten dat het woorden van leven zijn. Lezen vanuit eigen inzicht en passen het al dan niet toe op onze manier, maar waarbij het eigenlijk neerkomt op dat we anderen iets opleggen om te doen waar we zelf vaak moeite hebben.

Zo zegt de HEERE : Laat een wijze zich niet beroemen op zijn wijsheid, laat de held zich niet beroemen op zijn sterkte, laat een rijke zich niet beroemen op zijn rijkdom. Maar laat wie zich beroemt, zich daarop beroemen dat hij begrijpt en Mij kent dat Ik de HEERE ben, Die goedertierenheid bewijs, recht en gerechtigheid op de aarde doe , want in die dingen vind Ik vreugde, spreekt de HEERE .
Jeremia 9:23‭-‬24 HSV
https://bible.com/bible/1990/jer.9.23-24.HSV

De waarheid ontdekken voor je eigen leven

Weet je, we kunnen doen alsof we wijsheid in pacht hebben en de woorden vanuit de Bijbel interpreteren zoals ze ons het beste passen, maar hoe je ze dan ook wend of keert het zal slechts jouw interpretatie zijn. Wanneer we echter ontdekken dat het woord waarheid is voor ons eigen leven en de kracht die er in liggen niet vanuit onze interpretatie is, maar de waarheid is die God over ons leven wil uitspreken dan mogen we zien hoe groot en liefdevol Hij is. Wat Hij in ons leven wil doen .

Hij is het die mensen vrij maakt. Die ons in waarheid wil leiden. Ons genade schenkt als we fouten hebben gemaakt. Ons antwoord geeft als we Hem roepen. Hij wil het beste met ons.

Het woord is er om anderen te leren, maar meer nog dat ik hem zelf leer kennen. Veel mensen gebruiken het echter als een verzamelboek met teksten om hun eigen dingen te kunnen weerleggen. Niet als een levend woord wat echte verandering teweegbrengt.

Gods woord is levend. Ook voor jou persoonlijk.

Niet voor niets wordt Jezus Christus het levend woord van God genoemd. Hij is het bewijs dat wat God zegt werkelijk waar is. Weet je wat mooi is, als wij ons uitstrekken om te doen wat Hij van ons vraagt we de Waarheid van Zijn liefde voor ons gaan ontdekken boven de regels die anderen ons opleggen.

Hij heeft ons namelijk bekwaam gemaakt om dienaars van het nieuwe verbond te zijn , niet van de letter, maar van de Geest; want de letter doodt, maar de Geest maakt levend.
2 Korinthe 3:6 HSV
https://bible.com/bible/1990/2co.3.6.HSV

We zijn vrijgekocht en betaald door het levende Woord. De letter dood. Gids Geest maakt ze levend in ons. Wanneer we ons laten onderwijzen door Hem. Wanneer we zoeken antwoord Hij ons. Wijst ons de weg.
Gods woord is er niet om anderen te bekritiseren, maar om kritisch te kijken naar wie we zelf zijn en we mogen leren dat God ons tegemoet komt als we Hem zoeken en Zijn waarheid in ons leven toelaten.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s