Sceptisch

Ik heb nav een gesprekje vanmorgen gegoogeld op het woord sceptisch. Het zegt iets over twijfelen aan wat er wordt beweerd. Je zou sceptisch kunnen zijn over van alles en nog wat in het leven, maar veel mensen blijven vastlopen omdat ze ooit in het leven teleurgesteld geraakt zijn en zijn derhalve sceptisch geworden tov bepaalde mensen, bepaalde uitspraken. 

Misschien vindt je het vanzelfsprekend of logisch om sceptisch te zijn over van alles en nog wat, maar een sceptische houding weerhoudt ons er van om bepaalde zaken toe te laten in ons leven. 

Sceptisisme laad een hoop negativiteit op onze schouders.

Het is best goed om af en toe voorzichtig  te zijn. Mensen zijn niet altijd te vertrouwen en ook woorden die gesproken worden kloppen niet altijd met de werkelijkheid. Toch is sceptisisme een valkuil waarmee we een hoop negativiteit op onze nek kunnen laden. 
Wanneer we sceptisch zijn over iemand en de dingen die hij spreekt, dan hebben we ahw  twijfel of hij wel de waarheid spreekt. Wellicht dat dit voortkomt uit persoonlijke ervaringen. Maar de referentie is vaak onterecht. Immers we gaan er vanuit dat wanneer een ander iets zegt of doet dit zelfde geld voor de ander. Dit is een onredelijke houding, maar tegelijk raakt het ons op een plek waar we schijnbaar beschadigd geraakt zijn. 

Sceptisisme staat ons in de weg als we relaties willen bouwen. Het is best goed om zaken te onderzoeken. Dat wil niet zeggen dat je per definitie sceptisch moet zijn. Mensen maken fouten en zeggen soms dingen verkeerd, maar dat wil niet zeggen dat het altijd gelogen of ongemeend is.

 Hoe kijk je naar je zelf?

Ik vraag me soms af of een sceptische houding niet ook te maken heeft met hoe je naar je zelf kijkt en de keuzes in het leven die je zelf maakt. Is het niet zo dat wanneer we eerlijk zijn onsveigen falen projecteren op de ander? 

Misschien komt je sceptische houding ook door het feit dat je bepaalde mensen zo hoog acht en ze ahw op een voetstuk plaatst waar ze eigenlijk alleen maar af kunnen vallen en je teleurgesteld raakt omdat ook deze man of vrouw in jouw ogen dus niet te vertrouwen is gebleken zoals jouw verwachting  van deze was. Eigenlijk heb je hoge verwachtingen van mensen en als ze vallen heb je reden om sceptisch te zijn denk je. 

Een sceptische houding staat in de weg om relaties te bouwen.

Weet je er sceptische houding staat je in de weg om relaties te bouwen en te onderhouden. Door sceptisch te zijn zeg je eigenlijk dat je de ander niet vertrouwd. Dat er twijfel is over wat ze zeggen en doen. Je reserveert je tov de ander om niet beschadigd te raken. 

Weet je God heeft alle reden om sceptisch te zijn over ons. Hij is perfect en weet het als we iets zeggen wat we wel en niet menen. Hij kent onze gevoelens en de gedachten achter de woorden die we spreken. Hij kent onze liefde en onze irritaties. Ons falen en waar we juist vol zijn van Hem. Toch is Hij niet sceptisch. Hij is niet gereserveerd in het delen van Zijn liefde. Sterker nog Hij gaf alles voor ons. Hij opende zichzelf en gaf het beste wat Hij had. 

De vraag is of we ons laten leiden door angst , twijfel, teleurstelling, boosheid, afwijzing, … . Ik wil niet sceptisch zijn op een negatieve manier. Ik wil mijzelf openstellen naar de ander. Dat lukt me vaak niet. Ik verlang er naar en strek me uit in geloof om de ander lief te hebben, te vertrouwen zoals ik door God geliefd ben en Hij mij zijn vertrouwen schenkt. Waar ik nauwelijks geloof heb voor mijzelf daar is Christus gekomen en heeft geloof voor mij en help en ondersteunt me. 

God kent ons hart.

Ik maak nog altijd fouten. Nog altijd zeg ik dingen verkeerd en beschadig ik mensen. toch is het mijn verlangen Hem te dienen in alles wat ik doe. Je mag er sceptisch over zijn, maar weet je God kent mijn hart en ook de jouwe. Wanneer we onze sceptische houding nu eens weg zouden doen en elkaar gewoon zouden liefhebben. Als we geen verwachtingen zullen hebben die zo hoog zijn en waar we zelf niet eens aan kunnen voldoen, wat zou er dan veranderen in ons leven? In ieder geval zal onze houding veranderen. Zou je dat willen? 

Ik geloof dat sceptisisme Gods zegen in de weg staat. We kunnen immers Zijn zegen niet ontvangen wanneer we niet openstaan voor de ander, voor onszelf, voor God. Gods liefde is reëel. Je kan er sceptisch over blijven, maar je kan ook Zijn liefde omarmen. Christus begroeten en onderzoek doen naar Zijn hart. 

Geef een reactie

