Vandaag is de dag volgens sommigen. Niet de eerste keer dat men denkt dat de wereld ophoudt te bestaan. Dat Jezus terugkomt of dat er andere profetieën zijn uitgesproken. Ik geloof overigens werkelijk dat Jezus terug zal komen. Ook dat profetieën werkelijkheid zullen worden. Ik ontken niet dat de profetieën in de bijbel niet waar zijn, maar ik erken juist dat ze waar zijn. Dat God een plan heeft en dat de profetieën hier reeds kleine stukjes van laten zien.

Ik merk echter dat veel mensen iets te vertellen hebben. Zaken die niet helemaal uit de duim gezogen zijn, maar mensen laten zich schijnbaar graag verleiden tot uitspraken over zaken met nogal grote zekerheid alsof ze God in de zak hebben. Ik bedoel, de meeste mensen kennen zichzelf maar voor een klein deel. Wij zijn maar een smalle afspiegeling van wie onze God is. Zouden we dan weten wat God nu direct en precies bedoeld? 

God steeds meer waarderen. 

Ik zeg daarmee niet dat er God niet zouden kennen. Dat we niet met hem in relatie kunnen zijn en dat hij ons niet bepaalde zaken wil of zal openbaren, maar ik bedoel dat we in relatie met Hem zaken mogen ontdekken. Zoals ik in relatie met mijn vrouw en kinderen telkens weer zaken mag ontdekken. Mooie dingen in mijn geval. Het maakt dat ik na bijna 30 jaar mijn vrouw steeds meer ben gaan waarderen. Zo ben ik in mijn leven ook God meer gaan waarderen. Ik heb zulke mooie dingen van hem ontdekt. Zo intiem en persoonlijk, maar heb ook een aantal dingen waar ik vragen over heb. Ik weet echter dat Hij veel groter is dan ik en ik Hem dus nooit werkelijk zal kunnen doorgronden.

Weet je, zaken als deze profetie over het einde vandaag had bijbels gezien geen kans van slagen. Hoewel Jezus zal komen en God een plan heeft. We kunnen er van alles over lezen in de bijbel, we kunnen dagelijks bezig zijn met de profetieën en berekening er op loslaten, maar weet je het gaat in evangelie niet om wat er in de toekomst gaat gebeuren in die zin dat we daar helemaal in op moeten gaan. Het gaat om God en dat wij mensen ons in Christus tot Hem richten zodat we de eeuwigheid me te hem door kunnen brengen. 

De zin en onzin van profetie.

Is profetie dan onzin? Zeker niet. God laat ons stukjes zien van wie Hij is en dat Hij niet met ons speelt. Hij laat zien dat er grenzen zijn. Dat er hoop is. Satan echter verleidt mensen in hun hoogmoed om uitspraken te doen die ze niet kunnen doen. Daarmee  probeert satan God belachelijk te maken. Hij weet heel goed dat God serieus is en dat Zijn plan en de zaken die hij geopenbaard heeft en zal openbaren waar zijn, maar hij wil ons van die gedachte afbrengen.  Hij verleidt ons om God niet al te serieus te nemen, maar hijzelf neemt God wel degelijk serieus. Hij wil echter mensen meeslepen in de ondergang. 

Veel mensen zijn niet werkelijk bezig met God. Ze geloven wel dat er meer is tussen hemel en aarde. Ze denken echter dat ze straks de waarheid wel zullen ondervinden als het zo ver is. Sommigen zeggen zelfs dat ze bereidt zijn de consequentie er van te zullen aanvaarden. Dat ze overtuigd zijn van hun eigen goede daden.  Dat is wat satan fiet.hij fluistert ons in dat het allemaal wel mee zal vallen en dat we goed zijn zoals we zijn.dat we bereidmoeten zijn om de consequenties te aanvaarden. Hij speelt in op onze macho mannelijke houding. Of op onze lieve vrouwelijke kant. Hij verlegt daarmee de focus van Gods genade op eigen prestatie. We moeten het zelf kunnen toch? 

 

Alles in deze tijd is daar op gebaseerd. We zijn zonet onszelf bezig dat er nauwelijks nog ruimte overblijft voor God, voor Jezus . Ik zelf ben ook vaak zo druk met van alles en nog wat dat ik soms nauwelijks tijd heb voor relatie. Druk met mijzelf, met de dingen die ik doe. Leuk en minder leuk. Facebook, Instagram, en weet ik veel wat er zo belangrijk is,… Het verlegt de aandacht gemakkelijk van Iets naar niets. Ik bedoel van oppervlakkig geneuzel op Facebook bijvoorbeeld IPV een zinvol gesprek met je gezin, je kinderen, je vrienden, met God. Hey verlegt onze inzet van daden naar woorden. Echter wat zijn woorden zonder inhoudt. 
De vraag of je nog  tijd hebt is natuurlijk een zinspeling op de profetie, maar ook op wat werkelijk van waarde is in het leven. Te veel laten we satan dat wat werkelijk waardevol is ontnemen of iig laten we ons verleiden/misleiden van actieve relatie en actief handelen terugbrengen tot een passief geloven met de handen in de zakken. Handen die er slechts op zondagochtend uit komen als we de moed al op kunnen brengen om naar de kerk te komen. Een leven van aanbidding, een leven met God lijkt een leven die veelal slechts vorm krijgt vanwege de teksten die we delen op Facebook en de handen in de lucht op zondag. Maar hoe staat het verder in je leven? In je gezin, je relaties, je werk, …? 

Ik wil hier in mijn blog  niet gaan doen of ik het allemaal beter doe of weet. Ik ben ook op zoek naar antwoorden, naar balans. Het is mijn verlangen om midden in deze wereld Gods stem te verstaan. Los te komen van de stem van deze wereld. De fluisteringen van satan die ons verleiden om met van alles bezig te zijn. Toch wil ik zoeken naar rust en ruimte voor Zijn stem in mijn leven om van daaruit actie te geven en Zijn wil te doen.