Onzekerheid loslaten.

Ik kan soms zo onzeker zijn. Op dit moment zit ik ff in zo’n periode. Vaak zijn het van die periodes die voortkomen uit gebeurtenissen waar ik zelf geen invloed op heb. Ik heb meerdere van deze periodes meegemaakt en het maakt me behalve onzeker ook onhandig op gevoelsniveau zeg maar. Ik weet dan niet goed hoe me te voelen. 

Vaak zijn deze periodes een opstap naar nieuwe stappen in mijn leven. Misschien is dat juist wat me onzeker maakt. Ik weet het niet goed. Ik weet wel dat ik graag de controle heb over mijn eigen leven en gecontroleerde invloed in het leven van anderen. Op dit moment ervaar ik dat juist dat laatste is waarvan God me vraagt los te laten.

Uitdelen van Gods liefde

Ik geloof in ontmoeting. Ik geloof in wat we in de kerk gemeenschap noemen. Werkelijke relaties die verder gaan dan een compliment of een vriendelijk woord. Ik geloof dat we geroepen zijn onze naaste lief te hebben. Ik geloof ook dat we omdat we geliefd zijn door God de Vader mogen uitdelen van Zijn liefde in navolging van  de Heer Jezus. Ik geloof dat we door Hem de liefde van God in ons leven mogen ervaren en door Zijn Geest  mogen uitdelen aan anderen. 

Wat ik aan het leren ben is om me niet blijvend vast te bijten om die liefde uit te blijven delen. Er bovenop te zitten. Mijn hart schreeuwt dat een ieder die zoekt het moet weten. Ik geloof daar overigens nog steeds in. Ik geloof dat God me geroepen heeft om uit te delen aan mensen die dat nodig hebben, die het even niet meer weten. Aan hen die vastzitten, soms letterlijk, maar ook vastzitten in hun denken en doen. Die het allemaal niet (meer)zien zitten in het leven, die kapot zijn vanwege de  omstandigheden in hun leven en hen te vertellen dat er hoop is, maar ook dat ze  er iets mee moeten doen in  hun leven. Er van uit te delen. (Lukas 4:18-19)
Weet je God zoekt geen hoogdravende figuren. Die van alles gestudeerd hebben, maar die liefde niet ervaren hebben, maar zoekt een ieder die het hart van God in hun leven geproefd hebben. Mensen als jij en een vent als ik. 

Soms moet ik ff bij de les gehaald worden. God heeft zo Zijn methodes om mij dat duidelijk te maken. Mij te raken met Zijn Woorden even weer zaken aan de orde te stellen.

Helderheid naar mij zelf

Wat wil Hij me nu in deze periode zeggen? Dat weet ik nog niet precies. Ik zit er nog middenin. In ieder geval ben ik hier aangekomen. Op dit punt. Het punt van verheldering. Misschien begrijp je het niet als je het leest in dit blog, misschien wel punten van erkenning. Ik hoop het laatste, maar het is hoe ik zaken op een rij zet. Ik lees Gods Woord , praat met Hem, schrijf dingen op en  zoek in mijzelf naar de gedachten, woorden en gevoelens en beschrijf ze naar anderen om zelf helder te krijgen. 

Wat ik helder heb is dat ik Gods liefde nodig heb in mijn leven. Dat Hij het uitgangspunt is in mijn leven. Onlangs zei een vriend tegen me: je gezin is je eerste prioriteit. Hoewel hij het goed bedoelde ben ik het oneens. Mijn eerste prioriteit is God lief te hebben en Hem te volgen. Mijn gezin is daaraan niet ondergeschikt, maar slechts vanuit mijn innige relatie met God kan ik pas uitdelen van Zijn liefde. Ook in mijn gezin, mijn werk, de mensen om me heen. 

Ik moet toegeven dat ik soms mijn grenzen moet bewaken. Daar ligt nu net datgene wat God mij duidelijk wil maken. Dat is natuurlijk ook dat wat mijn vriend bedoelde te zeggen wellicht. De vraag is nu ff waar de grens precies ligt. Ik ontdek steeds meer dat mijn grens ligt op het gebied van relatie en loslaten. Het duurt vaak even voor ik in relatie ben met anderen, maar loslaten van relaties vindt ik lastig. Het voelt als falen. Met loslaten bedoel ik dan het niet meer actief zijn in de vorm van deelname in processen. 

Tsss…..waar gaat dit over?

Misschien dat je denkt waar gaat dit over. Ik probeer het uit te leggen. Ik maak graag deel uit van de processen in iemands leven. Dat betekent dat ik graag deelgenoot ben. Graag een gesprek heb, weet wat zich in je leven afspeelt. Maw op een dieper niveau een relatie heb dan slechts oppervlakkige deelname. Daar ligt wellicht een deel van wat ik aan het leren ben. Ik geloof dat iedereen eigenlijk op zoek is naar die diepere laag van relatie. Maar niet iedereen durft of kan misschien zelfs daarin iemand toe laten. Ik kan me daar enorm in vastbijten en het zien als wezenlijk voor de ander en het raakt me  als ik daar niet kan komen. 

Gods Geest maakt me duidelijk dat het niet mijn werk is daar te komen. Dat het Zijn werk is om te raken wat geraakt moet worden. Dat Hij het is die de ander kent als geen ander. Ik mag loslaten wat niet van mij is om te doen. Hij gebruikt me om te doen waarvoor ik geroepen ben. Uit te leggen, te laten zien, ruimte te geven, te verkondigen, maar Hij zelf zal het hart van de ander raken en ik mag gewoon bij Hem zijn. Onzekerheid loslaten en in de zekerheid van Zijn liefde  verkeren. Hij is trouw. 

2 gedachtes over “Onzekerheid loslaten.

  1. Waardevolle lessen leer je zo; overgave, het niet zelf doen maar God de ruimte geven. Dat kan onzeker maken maar één ding is zeker: het valt Hem niet door de Handen heen…jij valt niet door Zijn Handen heen.
    In de overgave kan Hij je gaan leiden naar een nieuwe zekerheid; verankert te zijn in Hem.

    Like

Geef een reactie

