Uitstappen in vertrouwen?

‘Juist als alles mij angst aanjaagt, stel ik op U mijn vertrouwen.’
Psalmen 56:4 HTB

In sommige tijden lijken zaken je naar de strot te vliegen. Alles wat je lief hebt lijkt weg te vallen. Los te laten.

Je doet wat je kan, maar het gaat allemaal heel anders dan je hoopt.

Je leven zoals uitgestippeld loopt anders dan verwacht. Je hebt verwachtingen van anderen en ze lijken alle kanten op te gaan behalve de jouwe wellicht? Degene waar je van houdt blijft op een afstand en wat je zegt of doet het lijkt geen plek te vinden in zijn of haar hart.

Wat dan nu? Waar heen? Hoe nu verder gaan? Soms weten we het even niet. We staan met de handen in de lucht. Schouders ophalend. Ik weet het ff niet meer.

De woorden van de psalm klinken mooi. Vertrouwen. Wat is dat? Geloven dat alles goed komt? Of vertrouwen dat er iets zal veranderen? Wanneer dan? Op lange termijn of op korte? Of ooit misschien?

Ik geloof dat vertrouwen betekent dat hoe de situatie ook is Hij er bij is. Dat we niet alleen staan. Al voelt dat wellicht wel zo. Ik geloof dat er iets veranderd als we in vertrouwen Gods weg gaan in iedere situatie van het leven. Hoe hopeloos ze ook lijkt.

Gods weg gaan is niet gemakkelijk. Het vraagt om stappen te zetten, zijn wil te doen. Ondanks de situatie waarin je je bevindt. Misschien moet ik het anders zeggen: juist in de situatie waarin je je bevindt te zoeken naar Zijn Weg en die te gaan.

Dat is vaak niet gemakkelijk. Dat is de situatie waarin je zit ook niet. Beangstigend wellicht. Maar durf je te vertrouwen? Durf je uit te stappen?

Geef een reactie

