Open de deur!!!

‘Luister, Ik sta voor de deur en klop. Als iemand Mij hoort en de deur opendoet, zal Ik bij hem binnenkomen. Dan zullen wij samen eten, hij met Mij en Ik met hem.’‭‭Openbaring‬ ‭3:20‬ ‭HTB‬‬

http://bible.com/75/rev.3.20.htb


Bovenstaand gedeelte wordt veelal gebruikt om mensen aan te sporen om God in hun leven binnen te laten. Mooi gedeelte daarvoor wat mij betreft en ook bruikbaar om mensen te vertellen over Gods liefde.

Toch is dit gedeelte, hoewel ieder schriftwoord nuttig is om te gebruiken, niet in die context geplaatst. Jezus zegt dit in het beeld van Johannes Tav de gemeente te Laodicea. 

Wat op te merken is is dat het een gemeenschap is die gevallen is. Een gemeenschap waar de meningen en tradities van het volk meegenomen waren de kerk in. 


Waar mensen eigen inzichten meenemen, waar ze nieuwe tradities installeren die voortkomen uit wettische en occulte zaken daar wordt de stem van de Geest niet meer gehoord. Waar men financiële voorspoed ziet als zegen en daar trots op is geworden en het etaleert, daar wordt Christus buiten gesloten. 

Christus kent de gemeente en weet wie ze zijn. Of ze warm of koud zijn geworden. Waar men meedeint op de verlangens van mensen daar verliest men Christus uit het oog.

Lauwheid is de term van afkeuring voor deze gelovige mensen. Ze hebben niet meer de liefde voor Christus Welle hen motiveert, maar het is juist de liefde voor het aanzien van medebroeders en zusters geworden welke de inspiratie is geworden van het samenzijn. 

David Wilkerson spreekt in een preek over anguish. Het gaat niet meer om God en zijn aanwezigheid, maar om het eigen ik. 

Jezus wordt buitengesloten en het ik viert hoogtij ook in onze dagen. In vele kerken staat Jezus aan de deur en klopt. Laten we erkennen dat we Hem nodig hebben, meer dan ooit, in onze kerken en in onze christelijke levens. Onze welvaart, onze eigen tradities en regels opgevende en Hem opnieuw laten spreken in onze levens. 

Geef een reactie

