bouwen aan vertrouwen

Mooie tekst in het plaatje. 

De vraag is of we dit ook zo ervaren of misschien anders gezegd; of we dit ook werkelijk doen in ons leven. 

Veel mensen zijn bezig om hun leven in te richten op basis van datgene waarop ze hun vertrouwen gesteld hebben. Maar is dat God? 
Ik geloof dat we dat als mens soms wel erg lastig vinden. Wie en waar kunnen we werkelijk op bouwen? 
Hierdoor zotten mensen veelal helemaal vast in hun denken en dus ook in hun gevoel. Dat laatste kan zich op verschillende manieren uiten. 

Vastlopen in gevoelens

Ten eerste lopen sommige mensen vast in hun gevoelens doordat ze deze ahw wegredeneren. Ze blijven eigenlijk voortdurend in hun kop zitten. Ze overdenken alles en bij een gevoel vragen ze zich af of deze wel relevant zijn en bedenken ze manieren om deze te onderdrukken. 

Ten tweede zijn Anderen bezig om voortdurend hun gevoelens te onderzoeken en te beredeneren. Ze een plek te geven naast hun verstand en op die manier geven ze een waarde aan hun gevoelens vanuit hun gedachten die hen gaan beheersen en waarin men vast kan lopen. 

Vastlopen in eigen denken. 

Eigenlijk lopen ze vast in hun eigen manier van denken en beredeneren. Ze nemen zichzelf nogal serieus. 

Eigenlijk draait het allemaal nogal erg om het individu. Om ikke. Ze vinden vooral zichzelf belangrijk. Eigenlijk kunnen we zeggen dat ze voornamelijk op zichzelf vertrouwen, maar veelal begrijpen ze niet waarom ze nu vastlopen in hun leven. 

 Weet je, het draait in het leven allemaal niet om onszelf. Niet om mij en ook niet om jou. 

We denken vaak dat we de controle moeten hebben over ons leven. Over hoe we het inrichten en welke keuzes we maken. 

Gezond verstand staat geloof niet in de weg. Wantrouwen wel. 

Ik ben geen zwever en geloof gewoon dat we ons gezond verstand moeten gebruiken, maar tegelijk geloof ik dat wij niet de controle hebben over hoe ons leven zal verlopen. 

Wat ik wel weet is dat God in controle is. Hij is van alle tijden en weet wie we zijn en heeft een plan met ons leven. 

Veel mensen lopen hier vast omdat ze daar zelf controle op willen uitoefenen en niet goed begrijpen dat God hen juist wil leiden naar die plek waarvoor ze bedoeld zijn. Het op eigen manier doen betekent dat we ook de vrucht dragen van eigen acties, gedrag en gedachten. 


Wanneer we ons leven in gebed brengen bij God en ons leven leiden volgens zijn inzicht dan veranderen we. We doen dan niet meer wat we zelf willen in eerste instantie, maar tegelijk gaan we ontdekken dat we meer onszelf mogen worden en zijn dan we ooit voor mogelijk hadden gehouden. 

Ik weet het beter dan God! 

Wanneer wij de controle willen houden dan zeggen we eigenlijk dat wij het zelf beter weten dan God. 

Echter weet jij waar de wind vandaan komt? Weet jij hoe God een kind laat groeien in de buik van de moeder? 

durf je God toe te laten? Loslaten? Een andere manier van denken te accepteren? Durf je God te vertrouwen? Door te blijven doen wat je altijd deed krijg je wat je altijd kreeg. Durf je het op een andere manier te doen en te bouwen aan vertrouwen? In de Bijbel staat dat God zegt dat we Hem op de proef mogen stellen. Probeer het maar. 

Advertenties

Een gedachte over “bouwen aan vertrouwen

  1. De Here Jezus heeft hierover erg duidelijke woorden gesproken tot zijn 12 discipelen, toen die wilden verhinderen dat een groep ouders hun kinderen door Jezus wilden laten zegenen.

    Marcus 10: vers 14
    14 Toen Jezus dat zag, werd hij wat boos op zijn discipelen en zei tot hun: “Laat de kinderen ongehinderd bij me komen, want het koninkrijk van God behoort toe aan wie zo is als zij; nog niet besmet met onjuiste menselijke theorieën en ideologieën, die het bemoeilijken God’s koninkrijk te begrijpen.
    15 Want ik verzeker jullie: wie niet onbevangen als een kind openstaat voor het koninkrijk van God, zal zeker geen toegang hebben tot de Hemel”.

    Wat Jezus hier heel duidelijk maakt is: De volwassen mens leert heel erg te vertrouwen op het menselijk verstand(ratio) in zo’n sterke mate dat we in de traditie van de “Verlichting” (franse filosofen als Rene Descartes hebben daar de basis gelegd. Cognito ergo sum _ “Ik denk, dus daarom besta ik”. God hadden de fransozen tijdens de Franse Revolutie(1789-1794) eenvoudig maar dood verklaard, het was veel te lastig om daar als mens afhankelijk van te zijn en vooral ook verantwoording aan af te moeten leggen. Dus weg ermee.
    In deze overschatting van het menselijk verstand en hiermee ALLES te kunnen begrijpen van ons menselijk bestaan , onze oorsprong en onze toekomst, schuilt een heel groot gevaar.
    God onze Hemelse Vader heeft ons als mensen heel erg zorgvuldig en mooi geschapen. In Genesis 1: 27 staat zelfs: “God formeerde de mens naar Zijn evenbeeld”.

    Maar vergis je niet. Net als het voor een kind onmisbaar is dat die met geduld, bewogenheid en liefde en soms ook corrigerend wordt opgevoed, is het voor een goede karakter vorming van de meer volwassen mens essentieel, dat God middels de Heilige Geest dit begeleidingsproces over gaat nemen van zijn/haar ouders. Het is niet zomaar dat God ook onze Hemelse Vader wordt genoemd.
    De geest(ruach, Hebr.) die God bij de geboorte in ieder kind “blaast” blijft een vredig slapende baby, tot het moment dat de Heilige Geest woning komt maken in het inmiddels volwassen geworden kind, die zich heeft laten dopen. En alleen de Heilige Geest van God kan de slapende geest van een mens wakker maken en laten groeien tot volle wasdom.

    Dit mooie mentorschap van leren veranderen en groeien onder leiding van de Heilige Geest gaat pas actief functioneren als wij ons eigen IK op de 2e plaats willen en durven te zetten en de Heilige Geest leiding durven te laten nemen bij alle belangrijke beslissingen die we nemen.

    En de apostel Paulus geeft heel eerlijk toe dat dat best vaak wel lastig is, omdat we als mensen ook heel goed autonoom kunnen functioneren in het leven van alle dag.
    Maar wanneer we God de leiding over ons leven leren toe te vertrouwen, dan gaan er prachtige dingen gebeuren, want God is vrijgeviger en liefdevoller dan we vaak zelf beseffen.

    Kort samengevat: “God geeft meer kleur aan jou leven”

    Harry de Vries

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s