Verklaring

Enkele jaren geleden kreeg ik via een vriend onderstaande brief/verklaring te lezen. 


Een prachtige verklaring vindt ik zelf. Het heeft mijn hart geraakt. 

Deze woorden zijn niet heilig voor me. Het zijn woorden opgeschreven door een mens. Feilbaar als andere mensen en als ik zelf. 

Het spreekt me aan en raakt mijn hart omdat het een aantal zaken heel duidelijk maakt, namelijk dat er prioriteit gegeven dient te worden aan het leven met God. 

Veel mensen blijven hangen in allerlei maniertjes en achterdeurtjes politiek in het volgen van Jezus. Ik bedoel daarmee dat we vaak meer bezig zijn met het profileren van onszelf en/of hoe anderen over ons denken dan dat we bezig zijn anderen te vertellen van Gods bevrijdende de liefde in Christus. 

Ik heb ooit deze brief gelezen en zelfs een tijdlang in mijn bijbel bewaart. Het heeft me aan het denken gezet en gemotiveerd om keuzes te maken in mijn leven. 

Een van de keuzes is dat ik wil doen wat nodig is om God te dienen. Deze brief is ooit opgesteld door Rick Warren. Iemand die door sommigen op een voetstuk wordt getild en anderen beweren dat hij een valse leraar is. Hij is ook degene die de term “what ever it takes” lanceerde. Hiermee doelde hij op het verkondigen van de boodschap van God. 

Ik sta achter de woorden in de brief/verklaring en de uitspraak “whatever it takes” hoorde ik afgelopen week terug. Dit sprak me weer aan. Het raakte me recht in mijn pastorale zorghart. 

Wat is er nodig?

Ik geloof dat ieder mens Jezus Christus nodig heeft in zijn leven. 

Ik geloof dat we er geen doekjes om moeten winden en dit maar een beetje in het midden moeten laten liggen, maar dat we uit moeten stappen en mensen duidelijk moeten maken dat we zullen moeten uitstappen in het leven en de goede weg van de Waarheid moeten gaan bewandelen. 

We kunnen hier indirect over discuteren, maar ik geloof in de directe benadering. Voor mij geld dat ik niet met woorden om de brij heen wil draaien, maar direct in gesprek wil gaan met mensen over wat er nodig is voor verandering/ herstel. 

Ik geloof dat oprechte relatie met mensen het uitgangspunt is. 

Ik geloof dat God ons persoonlijk roept omHem te dienen. Dat hij ons kent en onze afkomst, de gebeurtenissen in ons leven, de omstandigheden, de plek gegeven heeft om daar ons getuigenis te geven aan degene die daar zijn. 

Ik geloof dat we werkelijk discipelen van de Heer Jezus zijn als we bereid zijn om Zijn weg te gaan. Zijn woord toe te laten in ons leven is levensveranderend. 

Ik geloof dat veel mensen moeite hebben met deze woorden. Niet zozeer de woorden, maar met de toepassing er van. Ik zelf ook. Het is immers nogal een stap om uit de schaduw te komen en in het licht te gaan staan. 

Ik geloof dat dit echter juist is waartoe Jezus onze Heer ons oproept. Namelijk op te gaan staan de Waarheid te verkondigen van Gods liefde en dat die waarheid ook betekent dat we ook in die zelfde Waarheid zullen moeten gaan wandelen. 

Ik geloof dat er mensen over ons heen zullen vallen, boos op ons zijn, oneens met de waarheid. Die het vervelend vinden aangesproken te worden in hun pijn, op hun gedrag en gedachten. 

Ik wil me niet laten weerhouden mijzelf te zijn en God te dienen op de plaats waar ik geroepen ben. Jezus liet zich niet afleiden van zijn bediening. Niet door satan, noch door mensen. Hij sprak soms harde woorden, maar zijn hart was vol liefde voor ons allen. Zijn daden spraken boekdelen. Lees de Bijbel er op na. Zijn woorden nodigden niet uit zodat je onveranderd verder zou kunnen gaan. Zijn woorden confronteren met de waarheid over ons leven en nodigen uit om te veranderen. Hij roept ons Hem te volgen. 

Whatever it takes!

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s