Waardevol kiezen

Gisteren heb ik het debat bekeken. Kan niet zeggen dat ik er heel blij van ben geworden. De vragen over de zorg raakt me als mens wel. Ik werk in de zorg. De zorg waar de hardste klappen vallen misschien zelfs. De mensen van de straat. Verslaafd geraakt, soms met beperking, psychische nood etc…

Weet je wat me opvalt? 

Het gaat allemaal over onszelf. Niet over wat goed zou zijn voor de ander. Hoe we iets voor anderen kunnen betekenen. 

We spreken wel over onze ouderen, onze werkelozen, onze zieken,onze studenten, maar eigenlijk gaat jet allemaal alleen maar over onszelf. 

Het gaat over ons geld, onze welvaart en dat we zelf mogen bepalen.(eerder debat) 

De vraag die ik me stel is, is dit nu waar de mens naar zoekt? Ik geloof dat de vraag dieper ligt. Dit kwam ook wel even naar voren. Het zingen van het Wilhelmus. Gaat het daar om? 

Ik geloof dat het een stuk dieper ligt allemaal. Dieper dan wat we onze christelijke en joodse waarden noemen. Wat zijn ze waard als we ze noemen en ze vertreden op moment dat het ons beter uitkomt? 

Gaat het werkelijk om iets wat waarde heeft of gaat het om financiële zekerheid? Ik denk dat het laatste het belangrijkste is geworden in de keus qua partij, politieke voorkeur. 

Is het niet zo dat we kiezen op die partij die ons het beste past? Voornamelijk financieel? Ik bedoel daarmee dat het ons er om gaat niet achteruit te boeren financieel of maatschappelijk. 

Wat is het erg wanneer we bang geworden zijn en onze keuzes maken vanuit angst te verliezen wat we hebben. Wat zou het geweldig zijn als we kn plaats daar van keuzes zouden maken die niet onze portemonnee in eerste instantie beter zou passen, maar die een ommekeer zou maken Tav diegene die het werkelijk hardste nodig zijn. De mensen die tussen wal en schip geraken, de mensen die (nog) geen stem hebben. 

Ik geloof dat verandering mogelijk is. Ik geloof in veranderde mensen en dus ook in veranderde politiek. Dat begint echter door niet te kiezen voor eigen persoonlijke financiële idealen. Dat begint mi door niet langer af te geven op doelgroepen, niet door te kiezen voor eigenbelang, maar voor het belang van de ander.

We willen houden wat we hebben en verkrijgen wat we ooit hebben gehad, maar gisteren is voorbij en vandaag kunnen we handelen. Dat moet met gezond en wijs verstand. Niet slechts gericht op de komende verkiezingen.

Ik geloof dat we het debat zouden moeten voeren op een ander niveau. Dat het niet zou moeten gaan over hoe we het allemaal beter zouden moeten hebben in tijden dat het economisch slecht gaat, maar dat het zou moeten gaan over hoe we als individu werkelijk iets voor anderen kunnen betekenen. Dat de werkelijke Waarde niet zit in hoeveel geld we hebben te besteden, maar in hoe we omgaan met het leed van de ander die het minder heeft als wij. 

Ik ben duidelijk geen politicus, maar geloof in de waarde van ieder mens. Niet de financiële waarde, maar de waarde dir door God in ze is gelegd. 

God houdt van mensen. Arm, rijk, zwart, wit, oud en jong, ziek, gezond,…

Laten we delen niet vanuit de politiek geregeld, maar vanuit wie zijn als individu. Niet slechts als mensen van het koninkrijk der Nederlanden, mast als kinderen van het koninkrijk van God. 

Naïef van mij? Misschien vindt je dat. Maar wat levert het nu op zoals het gaat? Denk er eens over. Verandering begint bij onszelf. Bij de keus voor Gods waarden te kiezen en dus voor Hem. 

Een gedachte over “Waardevol kiezen

Geef een reactie

