Eigenwijze God?

Heb je ook van die momenten dat alles er even niet zo mooi uitziet? Dat bepaalde zaken je naar de strot vliegen? Dat het niet helemaal zo gaat als je had gehoopt of bedacht misschien? 


Ik heb dat wel eens. Dit roept bij sommige lezers dan vragen op. Vragen waarom ik in zak en as zit en wat er zoal aan de hand zou kunnen zijn. Echter, er is niks aan de hand, maar ik blog juist om mijzelf scherp te houden in situaties waarin ik ben beland of gevoelens waarin ik helderheid wil creëren. In ieder geval is mijn weblog vol met momentopnames die veelal wat downig overkomen wellicht, maar juist bedoeld zijn om ff zaken te ordenen voor mij zelf. 
Ken je dat? Heb je ook specifieke maniertjes om zaken te ordenen, te rangschikken om zo weer verder te kunnen? Ik doe dat door te bloggen, de bijbel te lezen, een boek soms en dat door mijn hoofd te laten gaan op dusdanige wijze dat ik dingen weer wat helder kan zien. 

‘Mijn plannen zijn niet dezelfde als die van u en mijn gedachten zijn niet uw gedachten!’

Jesaja 55:8 HTB

Ik maak regelmatig plannen die totaal anders lopen dan verwacht. Soms zelf zaken die ik wil doen voor de Heer lopen geheel anders dan ik had verwacht. Frustreert me dat ? Soms best een beetje. 

Weet je? Ik denk soms stiekem dat ik God wel voor mijn karretje kan spannen. Gelukkig is dat niet zo. Mijn gedachten zijn menselijk en niet altijd even succesvol, slim, bedachtzaam, helder, goed te noemen. God echter is de grote bedenker. Hij is het die alles bedacht heeft. Dingen op een rij heeft. Hij weet wat goed is voor mij en jou, voor de wereld en in iedere situatie.

Ik merk dat ik vaak refereer aan mijn eigen gedachten kaders en daarmee de lat dus vaak te laag leg qua mogelijkheden. Met God is er zoveel meer mogelijk dan we vaak voor mogelijk houden. 

Bij God is alles mogelijk. Math 19:26 

Dus! Als ik vol loop. Mijn eigen tekortkomingen me overspoelen. Onmogelijkheden verrijzen waar God beloftes heeft gedaan, dan zie ik op mijzelf. Vergeet ik wie werkelijk Heer is. Mag ik wederom beseffen dat Hij Heer is in en over mijn leven. Dat Hij de allerhoogste is en dat Hij zijn plan zal volvoeren. Hoe dan ook! Ik mag bepaalde verwachtingen hebben over hoe God dingen gaat doen, maar Hij zal het doen op Zijn eigen wijze. Hij laat zich niet voor het karretje spannen. 

Wederom bewust wording. Veelal van dingen die ik eigenlijk wel weet, maar die ik gewoon weer eens helder heb gekregen. God zij dank voor zijn werk in mijn leven. Dat Hij mij niet verlaat hoe fout ik soms ook doe . 

2 gedachtes over “Eigenwijze God?

  1. Goed verhaal. Ik zit nu middenin een verhuizing en probeer het goed te plannen. Toch bid ik iedere dag: Heer U hebt de leiding. Waarom? Omdat ik anders vreselijk ga lopen stressen als het anders loopt of iets tegen zit. Nu vertrouw ik erop dat God uitkomst biedt. Ook bij praktische problemen.

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

