Uitstappen in je dromen.

img_0061-1

Durf je nog te dromen? Soms lijkt het er op dat er voor dromers geen plek is. Mensen worden soms raar gevonden of afgewezen vanwege hun dromen. Denk maar eens aan Jozef uit de bijbel. Hij had dromen en strekte zich er naar uit. Toegegeven was hij niet erg tactisch in het begin en moest daarom een wat lastige route afleggen, maar God had de droom al in Jozef gelegd. Sterker nog, God wist welke route de beste was om Jozef op de juiste plek te krijgen. 
De vraag is of je zelf nog durft te dromen? Misschien hele andere dromen, misschien kan je het nog niet plaatsen, maar de vraag die ik je wil stellen is; waar ligt je verlangen nu werkelijk? Het is gemakkelijk om zaken op te noemen die je leuk zou vinden of wel zou willen, maar de vraag gaat verder dan dat. Wat is hetgeen wat jou hart werkelijk raakt? Waarvoor zou je al je bezittingen achterlaten. Wanneer heb je het gevoel iets te willen doen wat verder gaat dan een paar euro’s in een collectezak?

Ik beloof dat veel mensen ergens zijn blijven hangen en vergeten zijn wat de bestemming ook al weer was. Misschien moet je je uitspreken naar God om je dromen helder te krijgen. Je uitstrekken om richting de droom te bewegen die Hij in je gelegd heeft. 

Ik zie dat veel mensen teleurgesteld zijn in de stappen die ze gezet hebben op weg naar die droom. Ze hebben stappen gezet maar het leek anders te gaan dan ze hadden gedacht. Ze wilden wel richting droom, maar tegelijk hun eigen koers bepalen. Maar wil je de weg gaan richting de droom die God in je gelegd heeft, vraagt dat dat we hem ook gaan vertrouwen. Ook als je weg niet zo mooi is. Als er moeilijke periodes zijn. Als mensen je verraden of in de steek laten. 


Zou degene die je de droom gegeven heeft niet ook weten hoe deze te bereiken? Zou degene die jou heeft gemaakt, geweven in de moederschoot en jou bijzonder heeft gemaakt niet weten hoe hij jou in je bestemming zou kunnen krijgen? 

Ik heb het idee dat veel mensen niet meer durven dromen. Niet om wat ze te verliezen hebben, maar omdat ze bang zijn voor wat er komt. Zo ken ik mensen die vastlopen in hun leven. Wiens leven slechts dragelijk is door het gebruik van drank of drugs. Ze proberen wel om wat rond te komen en hopen op een doorbraak, maar dat moet dan min of meer van boven op hen vallen. Ze komen wellicht niet in beweging uit angst te ontdekken dat de droom eigenlijk niet was wat ze er van hadden verwacht. De droom koesteren is zo waardevol geworden, misschien wel juist omdat dat het enige is wat ze nog hebben. De droom. Maar niets doen met de droom en vasthouden aan de illusie boven het uitstappen in de richting van de droom is ontkennen van de waarheid die er ligt in de droom die gegeven is door de Droomgever. 

De vraag is of ik zelf in mijn bestemming ben gekomen. Ik kan de vraag gedeeltelijk positief beantwoorden. Ik ben uitgestapt richting mijn droom. Voorbijgegaan aan de angst die belemmerend werkt en heb stukje bij beetje mijn droom werkelijkheid zien worden. Het gevolg is dat God nieuwe, grotere onmogelijke dromen heeft gegeven. Net zoals mijn eerste dromen onmogelijk schenen. Hij echter heeft ze mogelijk gemaakt. Nu echter nieuwe dromen en verlangens en op zoek naar de mogelijke stappen en bewegingen die nodig zijn te zetten. Ik wil in beweging zijn, maar ook ik moet soms de angst voorbij om te ontwikkelen , te bewegen, te onderzoeken. Maar ik zie mogelijkheden op kleine schaal. Namelijk doen wat kan en wachten op wat zal komen. De weg is open, ik weet me geleid door Zijn geest.

Een gedachte over “Uitstappen in je dromen.

Geef een reactie

