Wijze vrienden.

special toned photo f/x,focus point on people(selective)

‘Maar de wijsheid die van God komt, is bovenal zuiver. Zij is ook vreedzaam, vriendelijk en beleefd. Zij is bereid te praten en anderen gelijk te geven. Zij leeft intens met anderen mee en doet veel goed. Zij spreekt rechtuit en is zeker en oprecht.’Jakobus 3:17 HTB

Ik heb een paar geweldige vrienden. Ze leven vanuit hun relatie met God. Dit is niet zomaar iets wat ik zeg om hen een veer in de kont te steken, maar omdat ik dat gewoon in hen zie. In hoe ze met zaken omgaan in het leven en wat ze prioriteit geven. 

Het zijn mensen die me durven aanspreken op mijn mening , houding en keuzes zonder daar veroordelend over te zijn. Niet dat ze zelf alle wijsheid in pacht hebben, maar wel de wijsheid om het op een goede manier te doen. 

Wijsheid inde genoemde tekst gaat volgens mij dan ook niet direct over kennis, maar veel meer over ontmoeting. Met elkaar in relatie zijn en blijven. Vanuit oprechte liefde, interesse en gesprek elkaar benaderen en zoeken naar hoe en wat te doen. 

Niks geen vroom gedoe en woorden met een wijzend vingertje, maar met een open houding en inbreng vanuit persoonlijke ervaring. Soms blijken deze vrienden zelfs bereid om mijn benadering te begrijpen en hun eigen ding los te laten. 

Het gaat er niet om dat we heel erg intelligent alles benaderen, maar het gaat er om dat we onszelf kunnen zijn bij elkaar. Dat er gen veroordeling is, maar juist vriendschap ook als de ander anders blijft denken of een andere visie op dingen heeft. 

Dit is volgens mij gemeente in zijn meest intieme vorm. Te weinig ontmoet ik mijn vrienden op deze manier. Ik zou hier meer actie in kunnen nemen, meer zegen hierdoor kunnen ontvangen, maar ik stel niet altijd de juiste prioriteiten. Goede bewustwording deze dag. 

Geef een reactie

