Leiderschapskwaliteiten

Red heart in woman and man hands, on green background

Veel hoor je er over spreken. Over christelijk leiderschap. Een echte leider is een dienaar. Over in je kracht gaan staan. Over gebruik maken van je capaciteiten. Etc..
Ik geloof in Bijbels leiderschap. Maar niet op de nadruk er van. Als er iemand zich profileert als leider, profeet, apostel, dienstknecht van God, dan krullen mijn tenen en gaan mijn haren rechtovereind staan,haal ik een keer extra diep adem. Ik geloof er in en toch die weerstand?

Jouw doel, je gaven en talenten, wie je bent…

Hoewel ik ook niet geloof in valse bescheidenheid als tegenhanger van eerder genoemd leiderschap ben ik er van overtuigd dat we allen bijzonder zijn op onze eigen manier. God had je al bedacht en in Zijn hart gesloten voor je er überhaupt fysiek was. Je was al in zijn gedachten, zijn gevoelens voor jou waren er al en Hij kende je al. Al jouw specifieke eigenschappen heeft Hij in je gelegd met een reden. Al wat is gebeurd heeft Hij reeds voorzien en gebruikt Hij om jouw tot dat specifieke doel te laten komen welke in jou verborgen ligt.

Hebben sommigen dan niet specifieke gaven en talenten? Zijn er niet in de gemeente mensen aangesteld als leiders? Jazeker! Maar het zijn ook gewone broers en zusters. Die misschien een bepaalde rol hebben, maar waar het om gaat is of die rol werkelijk passend is als men zich hier op gaat beroepen om zaken kracht bij te zetten. Om dingen een bepaalde richting op te sturen.

Het grote verschil. 

Ik geloof dat er een groot verschil is leiderschap van deze wereld en leiderschap van God. Er wordt ook wel eens gezegd dat iedere christen een leider is. Dat vindt ik vergezocht, maar ik geloof wel dat iedere christen een vriend kan zijn. En Jezus zelf zei dat Hij ons zijn vrienden noemt. Hij kwam als het ware op ons niveau. Sterker nog, Hij was en is de Allerhoogste, maar werd klein en kwam naar ons om een andere dimensie te laten zien. Gods dimensie.
Liefde!

Hoe dan? Wanneer we afdalen in het leven van mensen, wanneer we ons in hen interesseren, wanneer we oprecht bereid zijn afstand te nemen van rang en positie ter wille van die ander is dat leiderschap wat wellicht geen naam heeft, maar die voortkomt uit het oprechte hart van God. Zo is leiderschap bedoeld.

Maar mag een leider dan nooit op zijn strepen van staan? Weet je, ik geloof dat dit soms nodig is. Niet om dan te zeggen; “ Ik als leider gebied jullie om te doen wat ik zeg.”, Of..” God heeft me gezegd dat jullie naar mij moeten luisteren.”, maar door het hart te laten spreken. Dat is waar de Geest van God tot ons wil spreken en echte leiders durven een stap opzij te zetten en God te laten spreken in een samenkomst. Niet vanwege een titel, maar omdat ze geloven dat God iets te zeggen heeft.  


Elke oprechte christen mag en kan Gods Geest ontvangen en zich door Hem laten onderwijzen. Leiderschap gaat niet om de titel. Ik geloof dat Bijbelse leiders naar boven komen drijven. Dat doordat ze iets te zeggen hebben wat God hen op het hart gelegd heeft. Veelal zie ik echter dat werelds leiderschap de overhand krijgt in de kerk. Mensen die goed gepresteerd hebben in de maatschappij worden gevraagd leiders te worden in de kerk. De vraag is of dit een goed ontwikkeling is.

Volgen? Wie neem je mee? 

Jezus riep eenvoudige mensen op om Hem te volgen. Eenvoudig wil zeggen allerlei mensen, maar mensen die bereid waren om alles achter te laten en Hem te volgen. Hij wist wie Hij was en van daaruit ging Hij op pad en nam mensen mee. De vraag naar leiderschap is niet welke titel heb je, maar wie neem je mee op weg.

Er zijn veel zogenaamde leiders die vanuit rang en stand regeren. De vrucht is meestal niet best. Zijn het geen leiders? Jawel, maar ze brengen het evangelie van de wereld. Ik moet even denken aan de verkiezingen in Amerika. Wie zal verandering brengen? Trump?
 


Weet je laten we kiezen voor leiders die door het leven gevormd, door een veranderd hart, God dienend keuzes maken in het leven. Mensen die zich misschien zelf niet eens als leider zien, maar die het waard zijn om te leiden, omdat God hen geroepen heeft om zichzelf te zijn. Die ontdekt hebben dat God hen liefheeft gehad en nog altijd liefheeft. Die beseffen dat werkelijke verandering niet voortkomt uit het verbale of fysieke, maar voortkomt uit een veranderd hart.

Echte leiders durven hun hart te tonen, neer te leggen, de minste te zijn Tav de ander omdat ze weten dat dit God eert. Dit zijn geen poesjes, geen mietjes, geen softe mensen, maar mensen die ontdekt hebben dat er kracht is in Het bloed van Het Lam. Die zich bewust zijn van de noodzaak Hem te dienen die zelf een dienstknecht is geworden voor allen.


Wat is je status?

Een (opr)echte leider herken je niet aan zijn status, maar aan hoe hij met mensen omgaat. Het respect en de liefde die hij heeft voor de mensen die aan hem gegeven zijn, die hem volgen. Hij volgt christus en wijst anderen de weg naar God via Jezus. Hij verlangt er naar God te dienen en Zijn stem te volgen.
Iedere Christen een leider? Iedere gelovige een dienstknecht? Weet je het zit niet in de naam. Het is het volgen van de Allerhoogste Leider wat ons tot onze bestemming brengt. Namelijk datgene wat ooit ergens in Gods gedachten is ontstaan. Namelijk dat jij zoals je bent mag weten niet slechts waardevol te zijn omdat God dat zegt, maar ook omdat we dit uit mogen leven in wat we doen. Gewoon om wie we zijn.

 

Geef een reactie

