Verzuipen als je gered kan worden?  

img_0005

Wat is er aan de hand met sommige mensen. Ik kan begrijpen als mensen niets met God te maken willen hebben. Ik kan me voorstellen dat men een beeld heeft van God die nogal ver van je afstaat als je eigenlijk nooit echt met Hem in contact bent geweest. Veel mensen maken nogal wat zaken mee in het leven en de vraag waarom blijft dan door het hoofd gonzen en als er een God bestaat, waarom grijpt Hij dan niet in. Deze vragen kan ik me iets bij voorstellen als je niet werkelijk op zoek bent geweest naar God of als je nooit werkelijk van Hem hebt gehoord.
Sommige mensen hebben echter wel van Hem gehoord. Kennen de verhalen uit de Bijbel, maar leven toch voor zichzelf. Daar heb ik persoonlijk moeite mee. Ik zie het in de levens van anderen, maar ook in mijn eigen leven zie ik dit terug. Een vraag die mij persoonlijk bezig houdt is, waarom we als gelovigen vaak een terugtrekkende beweging maken. Ik bedoel dat we vaak best bang zijn voor de reacties van anderen op onze levensstijl, onze uitspraken, de dingen die we al dan niet doen, etc… 


Als gelovigen mogen we weten dat God ons al het nodige gegeven heeft om een leven te leiden wat Hem ter ere is, zeg maar. (Lees maar eens in 2Petrus 1 waar het iets anders verwoord terug te vinden is.) Gods Geest is niet een Geest. Die ons in angst doet terugtrekken. Het is niet de Geest die ons laat zwijgen of een beetje op de ruimte houden. Dat laatste ben ik zelf aardig goed in moet ik zeggen. Niet zozeer het zwijgen,of bang zijn, maar een beetje in de groep de middenmoot uithangen als het gaat om meningen.

Wellicht zouden we kunnen concluderen dat we als gelovigen liever niet te veel op de voorgrond willen treden. We hebben soms antwoorden op vragen van mensen, maar geven ze die niet echt. We maken er als het ware een spelletje van. Hints. Je kent het wel misschien. We maken opmerkingen , maar mogen niet chat de woorden zeggen waarom het gaat. Als Petrus dan zegt dat God ons niet een Geest gegeven heeft om bang te zijn, waarom dan een slag om de arm?


Wat kan het leven vreemd lopen. Het gaat allemaal voorspoedig in je leven en plotseling …….???

Ik vraag me af wat er zou gebeuren als gelovigen uit zouden stappen in geloof. Ik moet dan denken aan dezelfde Petrus, (die eerder beschreven wordt in het evangelie van Matheus 14:22en verder) die uit de boot stapte en naar Jezus toe wilde lopen over het water, wat ging er mis? Hij werd bang! Hij kon over het water lopen. Hij deed het ook. Hij had zijn ogen op Jezus gericht, maar op het moment dat hij om zich heen keek en de omstandigheden de overhand begonnen te krijgen ging het mis. Hij werd zowel letterlijk als figuurlijk overspoelt. Is dat niet wat ons zo vaak gebeurt?

Hoe dan verder? Jezus reikt in de hand, maar dan? De boot weer in en dan? Ik weet niet hoe Petrus zich gevoeld heeft. Misschien was Hij al lang blij dat Jezus Hem de hand had gereikt, maar ik stel me voor dat er best veel schaamte was naar Jezus op dat moment. Hoewel hij zich daar ten opzichte van de andere discipelen niet heel druk over had hoeven maken. Zij waren immers gewoon aan boord gebleven. Bang voor de storm, voor het spook waarvoor ze Jezus hadden aangezien.

Wat kan het leven vreemd lopen. Het gaat allemaal voorspoedig in je leven en plotseling verkeer je, voor je er erg in hebt, midden in zwaar weer. Alles wat je had opgebouwd breekt je onder handen af. Je was nog wel zo goed bezig. Er waren allerlei zaken juist op je pad gekomen en je was overboord gesprongen om Jezus daarin te ontmoeten, maar dan opeens gaat het mis. Je valt totaal terug in oude gewoonten. Je schrikt van de omgeving, de gedachten in je hoofd, het is donker om je heen en ziet het allemaal even niet. Alles wat je hoort is het waaien van een enorme wind, het zoute water slaat je als het ware in het gezicht… Je hart bonst in je keel en alles in je lijf schreeuwt om hulp. De vraag is echter of je werkelijk de hand van Jezus wil accepteren om je boven water te tillen en in de boot wil helpen of dat je vanwege schaamte en teleurstelling het allemaal op eigen kracht wilt gaan doen. Je hebt geleerd te zwemmen dus dat doe je dan maar. Hoewel het donker is en de golven hoog. Je kan de kop nauwelijks boven water houden, maar je doet het wel op eigen kracht…!?

Petrus is een man waar ik respect voor heb. Een eenvoudige man met goed verstand. Kan snel schakelen. Hij reageert snel in allerlei omstandigheden. Soms is dat wat kort door de bocht, maar wel vanuit het hart. We zien dat fouten maken niet erg is. We zien dat als Jezus na zijn opstanding bij Hem komt en Hem vragen stelt. Vragen die Hij wellicht ook aan jou zou kunnen stellen. Heb je Mij waarlijk lief? Een vraag waarop Jezus het antwoord wel al wist, maar waar Petrus schijnbaar nog niet de juiste innerlijke beweging in had gemaakt. De vraag die Jezus jou en mij stelt is; Heb je Mij waarlijk lief? Durf je deze vraag door te laten klinken? Toe te laten in je diepste wezen, je hart? Te herhalen net zo lang tot er innerlijk iets veranderd?  

2 gedachten over “Verzuipen als je gered kan worden?  

  1. Ik was vroeger erg direct in het uiten van mijn geloofs mening. Daar werd ik a: op aangevallen en heb ik b: mensen mee afgestoten. Ik hield niet altijd rekening met de gevoelens van de ander. Het was hoe het in de Bijbel stond en ‘boem’ ik zei dat. Het kan ook anders. Mensen respecteren en eerst leren kennen en vandaar uit je mening geven. Zo doe ik het nu. Maar nu ben ik dan ook ouder..

    Like

  2. Mooie blog en wat een leuke reactie van Aritha! Want ik zou exact hetzelfde zeggen. Al loop ik nog wel eens tegen de lamp dat mensen mijn mening te hard en direct vinden. Terwijl ik het goed kan onderbouwen ik heb een hekel aan aannames en wijs mensen er dan wel eens op door te zeggen: Wat staat er dan in de Bijbel . Mensen kunnen zo makkelijk over dingen heen stappen en dan zeggen dat het allemaal maar symbolisch is wanneer het hun wat te heet in de mek wordt

    Like

Geef een reactie

