Geloof zonder relatie? 

img_0501

Wat mooi dat God ons liefgehad heeft en ons nog altijd liefheeft. Vaak kunnen we die liefde nauwelijks bevatten. Of misschien moet ik zeggen dat ik het soms maar moeilijk kan bevatten. 


Veel mensen denken bij liefde aan allerlei gevoelens. En gevoelens zijn ook belangrijk, maar wat belangrijker is het weten! Geloven dat het werkelijk waar is dat we niet zomaar mensen zijn die ondergeschikt is aan de een of andere god, maar dat God de enige Ware God is en dat Hij ons Zijn liefde geopenbaard heeft in Jezus Christus! 

Weet je, als geloof gebaseerd is op gevoelens, dan is het de ene dag lekker omdat het goed voelt en de andere dag juist niet omdat je een slecht of naar gevoel hebt. 

God wil onze Vader zijn en dat betekent intimiteit. Je beeld van een vader mag verwrongen zijn geraakt in je leven, maar God is een goede Vader. Hij heeft je geluk voor ogen en niet je ongeluk.

En Jezus is Zijn Zoon in wie we een welbehagen mogen hebben. Hij wil onze vriend zijn. Sterker nog Hij is onze vriend. Ook als je zijn vriendschap weigert is Hij je vriend. 

Maar wat heb je aan eenzijdige vriendschap? Niks toch? 

Om werkelijk in relatie te leven met Vader zullen we in Hem moeten geloven. Niet slechts geloven dat er iets is tussen hemel en aarde, maar God vertrouwen op Zijn Woord. Geloof je Zijn Woord niet, of een gedeelte niet dan zeg je ahw dat God een leugenaar is en dan is de relatie niet veel waard. Een relatie gebaseerd op leugens is in wezen geen relatie. 

God heeft bewezen een waarachtig God te zijn door zich aan zijn beloften te houden en zijn liefde te openbaren. In Jezus leven, lijden en sterven liet Hij zien hoeveel Hij van ons houdt, maar meer nog liet Hij zien dat Hij overwinnaar is en dat we Hem kunnen vertrouwen doordat hij is opgestaan uit de dood en ons Zijn Heilige Geest heeft geschonken. Deze is altijd aanwezig. Hierdoor hoeven we ons niet in de steek gelaten voelen, maar mogen we weten dat er geen enkele relatie intiemer is dan die met God. We Zijn niet slechts zijn kinderen, maar ook Zijn vrienden. Hij houdt oprecht van ons. 

Gisteren schreef ik het volgende op Facebook:  Je gedachten mogen er zijn, maar het is niet nodig ze te laten heersen in je leven. Hoe je omgaat met je innerlijke dialoog is bepalend hoe je leven er uit gaat zien. Wanneer je de leugen gelooft dat je waardeloos bent , dan zal je leven er innerlijk uitzien als waardeloos, met als gevolg dat je het leven als waardeloos zal ervaren. Wanneer je echter gelooft dat je de moeite waard bent, dan zal je innerlijke dialoog volgen en je de kracht geven te overwinnen wanneer iemand je niet leuk vindt. Je zult dan uitstralen dat je er mag zijn en anderen zullen deze gedachte volgen. Goed om je zelf positief te labelen. Je mag er zijn. Je bent meer dan de moeite waard. Ik zelf geloof dat ik een Koningskind ben. Soms vecht ik nog in mijn innerlijke dialoog, die me soms wijst op mislukkingen inplaats van op de overwinningen. Gelukkig is naast mijn innerlijke dialoog ook de zekerheid dat God bestaat en mij liefheeft. Dit maakt dat ondanks de omstandigheden dat ik mijn identiteit ken. Ik weet wie ik ben; Ik ben een Geliefd kind van de Allerhoogste.

Ik ben er trots op dat God mijn Vader is. Dat Jezus mij vriend noemt. Dat ik een kind van de Allerhoogste ben. Ik voel het niet altijd, maar het is een feit. 
Geloof is niet een zwak excuus. Een verzachtende omstandigheid om ons achter te verschuilen in die zin dat we kunnen zeggen; dat geloof ik nu eenmaal. 

Sterker nog geloof vraagt om actie. Actief deelname aan de relatie. Je kan niet deelnemen in een relatie die gebaseerd is op een vaag geloven dat er ergens iets of iemand is. Geloof spreekt vertrouwen uit.  God gelooft in jou!  Hij heeft zijn beide handengespreid om jouw te kunnen ontvangen. Heb jij zijn omarming al ervaren?  Ben je al bij Hem geweest en met Hem gesproken? 

Goed om Hem eens op te zoeken. Hij is niet ver. Misschien gewoon je ogen salueren om bij Hem te zijn. Ik wens je Zijn vrede toe. 

https://youtu.be/lcxKRsn-hGc

Geef een reactie

