Tussen de oren vandaan!

img_0444

Veel mensen houden vast aan eigen patronen. Zelfs als ze eigenlijk wel beter weten. Ik hoor in mijn rol als begeleider dan vaak zoiets als ; tussen mijn oren weet ik het allemaal wel, maar ik kom er niet toe. Het lukt me niet. 
Ik geloof dat er in veel gevallen sprake is van ongeloof. Ik weet dat niet een populaire uitspraak is en ik wil deze ook gelijk enigszins nuanceren zodat mijn woorden in de context blijven van wat ik wil zeggen. 

Ik ben er van overtuigd dat God ons in Jezus behalve vergeving ook herstel aanbiedt. Betekent dit dat nu elke ziekte zal genezen op deze aarde? Dat niemand meer zal sterven aan ernstige ziekte? Dat geloof ik niet. God werkt doms dwars door ziekten, handicaps en nare omstandigheden heen.

Toch wil God het beste met ons en wil Hij ons helpen om uit onze omstandigheden te komen. Christus tilt ons als het ware boven de omstandigheden wanneer we op Hem vertrouwen. Wanneer we geloof hebben in wat hij zegt en doet en wij gaan wandelen naar Zijn Woord dan betekent dat een ommekeer in je leven. Heb je het dan nooit meer moeilijk? Gaat het dan nooit meer lastig zijn? Natuurlijk wel. We zijn immers mensen. Maar in Hem mogen we ook de keuze maken het op Zijn manier te doen. Niet langer wandelen naar eigen inzichten, maar juist in elke omstandigheid kiezen te doen wat hij van ons vraagt. 


We zijn immers niet meer wie we waren zonder Hem, maar hebben een andere identiteit gekregen. Dat betekent dat wanneer we vanuit die identiteit ook mogen leven en keuzes maken. Niet langer blijven hangen in onze oude identiteit die ons vasthoudt, maar vanuit de nieuwe identiteit nieuwe keuzes maken. 

Hoe weet je nu of de keuzes die je maakt vanuit de oude identiteit is? Wanneer je niet groeit, je vast blijft zitten, je niet uit kunt stappen waar dat juist nodig is dan wordt je belemmerd. Je overtuigingen zijn belemmerende overtuigingen. Wanneer we er werkelijk van overtuigd zijn dat we in een nieuwe identiteit mogen wandelen en ons doel voor het leven is om God te dienen in alles wat we doen zal Hij ons ook de kracht geven om uit je omstandigheden te komen. 

Dit betekent simpelweg dat we op Zijn weg moeten wandelen. Niet doen  wat we zelf willen, maar doen wat Christus zegt dat goed zou zijn te doen. Kom uit je kop. Tussen je oren vandaan en doe wat je kan in geloof en laat God doen wat voor jou onmogelijk is. 

Geef een reactie

