Wie denk je wel dat je bent! 

img_0439


Misschien een titel wat je irriteert of misschien zelfs wel intrigeert. Waar het om gaat is; hoe gaan we om met de dingen in het leven? Wat voor keuzes maken we en waarop zijn deze keuzes gebaseerd. 

Ik geloof dat veel menden keuzes maken door ze rationeel te benaderen, maar wellicht nog veel meer vanuit gevoel. Onze gedachten en gevoel zijn belangrijke onderdelen wellicht ten aanzien van besluitvorming, maar de factor geloof zou eigenlijk een veel grotere rol moeten krijgen. 

Ik moet denken aan het verhaal uit Lucas 5. Waar de discipelen uitvoeren om te gaan vissen. Simon Petrus een ervaren visser zie ik als het ware al voorop gaan in deze actie. Wat zal hij gefrustreerd zijn geweest niets te hebben gevangen met al zijn ervaring. 

Dan komt Jezus er aan en Hij zegt tegen Simon Petrus de netten in diep water uit te gooien en over de andere kant. Wat zal die Simon Petrus en ook de andere vrienden van Jezus dat raar bekomen zijn. 

Ik weet niet hoe jij in elkaar steekt, maar mijn gedachte zou misschien op dat moment zoiets geweest kunnen zijn van: nou Jezus, je woorden zijn bijzonder als je rondgaat te preken en je helende woorden mogen dan wel mensen genezen, maar hier heb ik de ervaring. 

Wat heeft een rondreizen rabbi met timmermanskwaliteiten wellicht nu te maken met vissen? Probeer me nu ff niet te zeggen hoe ik mijn werk moet doen. 

Simon Petrus deed het toch. De vangst was overweldigend! Bijzonder verhaal of niet dan. 


Het doet me nadenken over hoe ik in ieder geval soms met Jezus omga. Hoe God veel te weinig ruimte krijgt omdat ik denk het zelf wel te weten. U zegt het wel Jezus, maar ik doe het toch maar op mijn manier. Ik heb het al zo vaak gedaan en meegemaakt. Ik ben een expert op dit gebied. 

Ik ga gewoon af op mijn gevoelens, heb het allemaal doordacht en …

Maar dan toch niks gevangen. Geen succes. Het loopt totaal uit op iets wat ik niet had verwacht. En ik blijf leeg achter. Niets bereikt van wat ik voor ogen had. Moe en teleurgesteld. 

Wat zou het opleveren wanneer we Jezus meer ruimte in ons leven zouden geven? Ik kan niet exact beoordelen wat God gaat doen, maar Hij zal voor opbrengst zorgen. 


Ik heb het niet over financiën of meer productie, maar veel meer over de opbrengst wat ten goede komt aan Zijn koninkrijk. Wat goed is voor het Koninkrijk is goed voor jou en mij. We kunnen eigenwijs zijn en het over de welbekende boeg gooien in bekende wateren en wellicht vangen we ook nog wel wat, maar wat zou het geweldig zijn om het anders te gaan doen. 

Stel Je gaat naar dieper water waar je niet eerder bent geweest. Je gooit het over de andere boeg. Je luistert al zegt je verstand dat je het beter weet. Dat je het jaren zo hebt gedaan. Je gevoel schreeuwt misschien van dat gaat niks worden, maar heb geloof in het wonder als Hij spreekt. Leer Zijn stem verstaan.

Geef een reactie

