Een nieuwe positie, een ander hoofdstuk! 

img_0010

Vanmorgen in Immanuel gemeente te Winschoten preek gehoord van Phia Kamp over wie wij zijn. Ik heb geen idee wat de exacte titel is, maar denk dat deze wel aansluit bij waar het om ging in de preek en in de persoonlijke boodschap die ik van daaruit heb meegenomen in dit blog. 
Positie innemen! 

Ieder mens loopt tegen zaken aan in het leven. Ook christenen hebben met allerlei zaken te maken. De vraag is echter hoe we hier mee om kunnen gaan. Hoe nemen we positie aan wanneer we midden in de strijd zitten?

De vraag is dan; hoe kijken we naar de situatie waarin we zitten. Ben jij je bewust van je manier van kijken? Ben jij je bewust van je positie? In Christus hebben we een bijzondere positie namelijk. Van daaruit kunnen we anders tegen de situatie aankijken. 

Wie is God voor je? Durf je Hem te kennen? Hij wil je Vader zijn! Bewust zijn en steeds meer worden wie Hij is, geeft ander perspectief. Een beter perspectief. We zeggen het vaak zo gemakkelijk. God is groot en Heilig. In Hem is geen duisternis, maar belangrijk is dit ook werkelijk te aanvaarden. 

Vrijheid aanvaarden 

Door geloof in God is hij ook werkelijk reëel aanwezig in je leven. God kan van alles doen, maar zonder geloof komt het aan op eigen kracht. En op eigen kracht kunnen we best iets doen, maar het is beperkt. Tijdelijk. Het heeft geen eeuwigheidswaarde. In Hem mogen we weten dat , hoe onze omstandigheden ook zijn; wij zijn vrij in Jezus Christus!

Immers: Allen die Hem, dat is Jezus, aangenomen hebben zijn kinderen van God.

Jij bent waardevol en geliefd bij God. Dit is nu juist wat de doop inhoudt. In de doop, door kopje onder te gaan laat je je oude leven achter en sta je op in een nieuw leven. Je slaat als het ware een bladzijde om. Het hoofdstuk oud leven is afgelopen en een nieuw hoofdstuk, leven in Christus , ligt voor ons om ingevuld te worden. 

Nieuwe kracht

Een nieuw leven door de opstandingskracht van Christus Jezus! Omdat we in Christus zijn is Gods opstandingskracht in ons en om ons heen. We hebben nieuwe kracht!

God kent ons. Hij heeft ons bedacht en weet alles van ons. Hij kent onze moeite en pijn. Ons verleden. Hij heeft het boek gelezen en je moeite, strijd gezien. Hij heeft zich voor jou gegeven omdat God ons zag vanaf het begin en wist dat je het vanuit jezelf niet ging redden, offerde Jezus zichzelf op om de dood in te gaan en jouw schuld, je pijn, je ongerechtigheid te dragen naar het graf. En jij die in Christus wil zijn mag met Hem in een nieuw leven, door de doop weer opstaan in volheid. Gereinigd en schoon.  

Wandel in het licht

In onze dagelijkse wandel komen we soms ons oude mens tegen. Onze nieuwe mens wil dit niet, maar we worden meegesleept, maar het is niet meer onze identiteit. We zijn veranderd. Dit is geen leugen! Satan zal proberen ons daarvan te overtuigen, maar we zullen deze leugen weer af moeten leggen in geloof dat we kinderen van God zijn.

Weet je: Kritiek hoort bij de oude mens. Kritiek maakt ziek. Vreugde van God bewerkt vrijheid. Ons denken moet vernieuwen. We mogen wandelen in vreugde omdat we weten geliefd te zijn. Hoe weten we dat? Omdat Jezus zijn eigen leven heeft afgelegd. Niet zomaar, maar voor jou persoonlijk! 

Waar kom jij je oude mens tegen? In je verleden? In eerdere hoofdstukken van het leven? Leef niet in het verleden. We moegen dagelijks de nieuwe mens aantrekken. We zijn bekleed in Christus met de nieuwe mens.


Nieuwe kleren

Het is belangrijk om goede keuzes te maken, maar vanuit geraakt zijn. Vanuit echtheid. Vanuit wat ons werkelijk beweegt, waarover we ontroerd zijn. Dat is wat Jezus heeft bewerkt! 

We doen vaak veel te gemakkelijk: we zeggen dan , ik ben ook maar een mens! Dit is echter wat ons knechten maakt. We worden geknecht door oude leugens op nieuw op te pakken en aan te trekken. We zijn echter nieuwe mensen geworden en hebben nieuwe kracht ontvangen. We kunnen rijkdom vinden in christus. Is dat je verlangen?

Oppervlakkig of echtheid

Men kan zo gemakkelijk vervallen in laconieke omgang met God. Maar het draait allemaal om Jezus. Hij maakt waarlijk vrij. Niets en niemand dan Hij alleen kan ons verlossen. 

Veelal denken we zelf dingen te kunnen bewerken. Door er tegen te vechten en het op onze eigen manier te bewerken, maar strijden tegen onze oude mens heeft geen enkele zin. Je groeit er niet van. Het mat je af en uiteindelijk zal je vallen. Je nieuwe mens groeit wanneer je je naar Hem keert. Wanneer je in het licht van Zijn aangezicht gaat wandelen. Wanneer je Zijn ding doet maakt dat hij je vult tot overstromen toe. 

We hebben Gods liefde nodig, we mogen ons er naar uitstrekken. We zijn in Jezus en mogen vervuld zijn zoals Hij dat is. Vervuld met de Geest van liefde. Vervuld van Hem die alles on Zijn hand heeft. 

Vervulling nodig! 

Wanneer we moe zijn laten we ons gemakkelijk vullen met leegheid. Tv, Facebook, allerlei verslavende zaken, etc…

Laat je vullen met Gods volheid. De HG leert je te wandelen in zijn belofte. Niet wat mensen zeggen kan je veranderen, maar je eigen ik is de grootste strijd. Dus zullen we op Hem gericht moeten zijn.

Jezus ging rond goed doende. 

Zo was Jezus bekend. En wij mogen daar in gaan wandelen. We mogen ons richten op dat wat van boven is. Niet onze eigen ding doen. Dat kan best goed zijn, maar wat van de aarde is brengt aardse vruchten voort. Wat van God is brengt Zijn vrucht voort. 

We zijn geneigd om onze oude mens op te roepen om dingen Naar onze hand te zetten of om niet de verantwoording op te pakken. Dat is niet zoals het bedoeld is Tav de nieuwe mens. De bron daarvan is ons oude leven. Eerdere hoofdstukken en ervaringen liggen daaraan ten grondslag. 

Als we in Hem zijn, dan mogen we weten dat Hij er Bij is en kunnen we met hem spreken, bij hem schuilen. Hij is onze Rustpunt in de strijd.Met Hem zijn we meer dan overwinnaar. Soms is het leven moeilijk, ook wanneer we in Christus zijn. Soms begrijpen we het niet. Maar Hij is er! hij is er altijd. 

God wil ons leren in proces. Door de situatie. Soms  is het Zoeken, maar gaande weg leren we steeds beter Zijn stem te verstaan. We zijn geroepen om het goede te doen. We komen onszelf best nog wel eens tegen. Vooral in onze Familie en op ons werk is het het meest lastig.

Echter de overwinning ligt in christus. Daar zijn liefde vrede wijsheid en alle vruchten van de Geest te vinden. Niet in eugen kracht maar in Zijn overwinning mogen we daaruit putten. We mogen putten uit hem, uit Jezus omdat we in Hem zijn. We zitten bij de bron. We zijn in de bron. We Leven in Hem. 

Weet je? Als God voor je is, wie zal tegen je zijn. 

2 gedachten over “Een nieuwe positie, een ander hoofdstuk! 

  1. Hoi Erik, Had van Fennie ( Boer) Al het een en ander gehoord en zij Adviseerde me dan ook om de preek te gaan luisteren ze staan Immers altijd online! Bedankt voor je blog , dat had ik net even nodig midden in de strijd!!!!!

    En toen kreeg ik je mail ook nog es van Gerda ( Ellen ) doorgestuurd , maar ik was al geabonneerd , maar fijn dat er dan zoveel mensen zijn die je willen bemoedigen! Dank daarvoor !

    Groetjes Bea Korst Verstuurd vanaf mijn iPhone

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s