Bekeer of verteer!

img_0520

Van de week zag ik iemand allerlei dingen rondsturen over het verschil tussen christenen en de islam. Ook zag ik allerlei dingen rondgaan waarbij de nadruk zou liggen op de bekering van mensen.

Ik zeg niet dat we dialoog moeten ontlopen. Ik geloof in gesprek, maar ook in relatie. Wat is het waard alles te weten, maar uiteindelijk een persoon verliezen door grote bekeer of verteer acties die we al dan niet bewust voeren. 

Ik geloof dat we geroepen zijn om het evangelie van Jezus Christus uit te dragen. Dat nu eerst maar even vermelden voor ik verder ga met blog, maar tegelijk zie ik ook dat mensen de nadruk vaak leggen op andere zaken dan het evangelie zoals de Here Jezus ons dat liet zien. 

Als ik deze boodschappen lees over de nadruk van de negatieve dingen rondom islam dan komen bij mij allerlei nare zaken naar boven die christenen hebben gezegd en gedaan die ook niets van Gods liefde uitstralen. 

In de Bijbel staat het verhaal van de barmhartige Samaritaan. Misschien ken je het. (Misschien eens opzoeken als je wil. Je kunt het lezen in Lucas 10 vanaf vers 25. ) je ziet de meest vrome mensen voorbij komen die ondanks dat een zwaar gewonde man aan de kant van de weg lieten liggen. De Samaritaan, uitgekotst door de meeste joden, greep wel in en deed wat de gelovigen niet deden. 

Misschien is dat wel het grootste struikelblok van de hedendaagse kerk in Nederland. Zijn ze wel echt gericht op het delen van Gods liefde? Of ligt de nadruk op bewijzen van wat we als gelovigen goed zien en de ander fout. Is rede de basis of zijn het daden?  Ken je het woord Dabar? Ze betekend zowel woord als daad. ( ff vrij neergezet hoor)

Ik geloof dat beide belangrijk is, maar wat is een discussie waard als we daarmee harten verliezen? Ik heb meegemaakt dat mensen de kerk verlieten vanwege een verloren discussie. Ze moesten erkennen dat een leider van de kerk gelijk had, maar gingen toch weg omdat de discussie niet voortkwam uit liefde en zelfs het hart van de ander beschadigd had ondanks het gelijk. Het woord was waar, maar het hart kon deze niet pakken omdat het niet klopte met de daad.  Geen verbinding meer. Relatie kapot.


Ik zeg juist niet dat we dialoog moeten ontlopen. Ik geloof in gesprek, maar ook in relatie. Relatie vraagt niet slechts om verstikkende woorden, maar vooral ook om daden. Wat is het waard alles te weten, maar uiteindelijk een persoon verliezen door grote bekeer of verteer acties die we al dan niet bewust voeren. Weet je, een discussie kan je heel lang voeren, maar weinig wordt er door gewonnen. 

 We winnen mensen door ons hart te openen, te delen, toe te geven dat het ook bij ons als gelovigen soms niet goed gaat. 

Laten we onze armen uitsteken naar de ander om lief te hebben. Jij op jou manier en ik op de mijne. Gewoon zoals God je bedacht en geschapen heeft. Begrip tonen En aandacht schenken aan een ieder die dat nodig heeft. Niet uit bekeringsdrang, maar vanuit liefde voor mensen. Vanuit het mogen weten dat we allen geliefd zijn door onze Vader.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s