Uitdagend leven

img_0386

Wat drijft je? Waar doe je het voor? Waarom die je wat je doet? Voor veel mensen is deze vraag een vraag zonder antwoord. Ze zijn de zin verloren of hebben het misschien nooit gehad of gezien. 

We hebben de keus te maken om goed te doen. Niet slechts voor onszelf, de onzen, dat is weinig hoopvol voor anderen. Laten we uitdelen zodat de wereld weet wie Jezus Christus is. Geweldige uitdaging!

Dit blog roept wat mij betreft een aantal vragen op. Vragen als waar ben ik nu helemaal mee bezig? Doe ik het juiste? Volg ik Christus of leef ik slechts voor mijzelf, mijn eigen dingetjes? Wil slechts gezien worden? Ben ik toegewijd? 

Juist wanneer het leven doorgaat en we op een bepaald punt zijn gekomen komt deze vraag naar voren. Het is gemakkelijk om bepaalde keuzes te maken als het nieuw, mooi is en het je persoonlijk voordeel oplevert. Maar wat nu als het allemaal aan het veranderen is? 

Stel je bent jong en ontmoet de mooiste vrouw van je leven en je verlangt er naar samen te zijn. Niet meer alleen te zijn. Samen sta je sterk. Maar dan ben je 20 jaar getrouwd en je vrouw is niet meer de jongste en lijkt elke dag hetzelfde. De gesprekken zijn niet meer uitdagend. Wat dan? 

Je werkt bij een goed bedrijf. Solide werkgever en dito salaris en functie. Maar na 15 jaar gewerkt te hebben is de uitdaging niet meer hetzelfde en zit je vast aan dezelfde routine. Zelfde collega’s en producten. Wat nu?


Je probeer je leven wat inhoudt te geven door een groter huis, mooie wagen. Maar het is eigenlijk iets nieuws uit hetzelfde vat. Je geniet er even van maar uiteindelijk geeft het niet de voldoening waar je naar zoekt. 

Je probeert je kinderen op te voeden en in goede banen te leiden, maar uiteindelijk maken ze zelf keuzes en hebben ze je niet meer nodig, wat is je rol. Afgeschreven? 

Je doet je best. Maar het lijkt zo zinloos. Wat is de zin van alles wat ik heb gedaan? Wat heb ik inhoudelijk geleverd? 

Is het niet zo dat wanneer we ons leven slechts op ons zelf gericht houden we uiteindelijk uitgeblust raken? Alles lijkt dan uiteindelijk wellicht zinloos. Een leven geleefd zonder werkelijke inhoud. Ik bedoel biet dat er dan geen mooie momenten zouden zijn. Natuurlijk zijn er mooie Hoogtepunten om te onthouden. De kinderen, vrienden, familie. Toch zal de vraag komen wat was de zin van mijn leven? Wat heb ik gedaan wat werkelijk de moeite waard was. 

Ik stel me zelf de vraag of mijn leven, wanneer ik oud geworden ben van waarde is geweest. Wat heb ik gegeven wat niet slechts voor mij van waarde was, maar wat heb ik voor waardevols gedaan voor de ander. Is mijn leven zinvol op dit moment? 

ik wil er voor kiezen om op weg te gaan. Op te staan, mijn stem verheffen voor wie dat zelf niet kan. Niet blijven hangen op een plek zonder tot mijn doel te komen. Ik moet denken aan Abraham die niet is blijven hangen in Ur zoals zijn vader, maar opstond om op weg te gaan naar de plek die God voor hem op het oog had. Of Mozes die opstond tegen farao omdat God hem riep. Petrus die geroepen werd om visser van mensen te worden en alles achter te laten. 

Wat een uitdaging! Opstaan en wandelen in Gods bestemming. Betekent dat nu dat we niet moeten nadenken over waar we gaan en wat te doen? Wel, we hebben verstand gekregen en een vermogen tot communiceren. Laten we dat gebruiken om samen Gods weg te vinden en doen. Samen onderweg. Dat is niet alleen. Zinvol samenleven. Zoeken naar Gods plan. Er is niemand die beter weet wat goed voor ons is als Hij zelf. Hij daagt uit om in Zijn bestemming te lopen. Uitdagend genoeg volgens mij. 


Natuurlijk gaat het ons iets kosten. Maar niets doen dan slechts voor onszelf leven kost ons onszelf uiteindelijk. Immers wanneer we slechts onszelf zoeken zullen we verliezen wie we zijn. Wanneer we Hem zoeken zullen we onszelf uiteindelijk vinden. Hij is het immers die weet wat we nodig hebben en waar te zoeken. Dat is zinvol leven. 

Daar wil ik voor leven. Uitdelen en ontvangen. Niet om er praktisch beter van te worden, maar om er van uit te delen opdat ik niet beschaamd hoeft te staan als ik oud geworden ben of wanneer ik voor Gods troon zal staan. 

We hebben de keus te maken om goed te doen. Niet slechts voor onszelf, de onzen, dat is weinig hoopvol voor anderen. Laten we uitdelen zodat de wereld weet wie Jezus Christus is. Geweldige uitdaging!

Een gedachte over “Uitdagend leven

Geef een reactie

