Geroepen om te dienen 

Vorige keer gehad over meervoudige roeping. Je bent geroepen, of je het nu wel of niet wil zien. De vraag is echter of duidelijk is waartoe je bent geroepen. 

Letterlijke roep? Deel 4

Er is nogal wat onduidelijkheid omtrent roeping. Sommige mensen willen gewoonweg dat je hele dagen in de kerk te vinden bent. Ze roepen dan dat God dienen betekent dat je actief in de kerk bent. Hmm… Ik geloof dat je in de kerk je roeping zou kunnen uitoefenen soms. Niet iedereen wordt geroepen als dominee of koster. De meeste mensen zullen elders hun roeping moeten uitleven. Op je werk bijvoorbeeld. In je gezin. Ik weet niet waar en hoe God jou roept op dit moment, maar hij roept je. 

Veel mensen zitten (letterlijk) te wachten tot er een stem uit de hemel klinkt die exact zegt wat ze zouden moeten doen. Ik ben er van overtuigd dat God niet van dat soort wachten houdt. Ik geloof dat roeping alles te maken heeft met de keuzes die je in het leven maakt. Dat je de bewuste keuzes in het leven met Hem maakt of niet.het betekent God vragen naar de weg en op die weg gaan wandelen en doen wat er te doen is. God zal je gebruiken en je zult gaan ontdekken wat je roeping is. Je kan je bekwamen. 

Ik moet ff denken aan een paar mensen. Moeder Theresa bijvoorbeeld. Ze ging gewoon voor mensen zorgen, voor hen die buiten aan hun lot overgelaten waren. Hoe was ze daar gekomen? Ze had gekozen om voor God te gaan en was bewogen met deze mensen en is gaan werken. Uiteindelijk bleek dat het haar roeping was.

Bono van U2. Is gaan zingen en al gauw bleek zijn betrokkenheid met onrecht in de wereld. Is hij zanger? Ja natuurlijk, maar ik geloof dat zijn roeping breder ligt dan dat. Dior zijn rol kreeg hij de kans mensen te bereiken en te helpen, onderwerpen bespreekbaar te maken die anderen niet op de agenda konden krijgen. 

Zijn we geroepen om beroemd te zijn? Zeker niet, ik ken mensen die in hun roeping wandelen. Mensen die met jongeren werken en hun aanspreekpunt zijn. Gewone bouwvakker die dit als zijn taak ziet en passie heeft voor deze lui en ze te vertellen dat er iemand is die van ze houdt. Ik ken mensen in de zorg, die mensen verzorgen niet omdat het hun baan is, maar omdat ze om mensen geven. Ik ken een jurist die met zijn gaven en talenten mensen helpt die vastgelopen zijn vanwege allerlei problematiek in hun leven. Ik ken mensen die van alles hebben gedaan en meegemaakt en die hun ervaring inzetten en zich met mensen bemoeien omdat er niemand is die naar ze omkijkt. Ik kan nog meer voorbeelden geven. 

Ik kan ook voorbeelden heven van mensen die hun roeping mislopen omdat ze niet bezig zijn met wat God wil, maar met eigen voordeel. Of bang zijn te verliezen wat ze hebben. Die thuis zitten te wachten op de dingen die komen gaan, maar die wanneer ze niet in beweging komen nooit zullen gebeuren. Ze grijpen zich vast aan vrome woorden en teksten. Profetieën van mensen ed. Maar God volgen betekent dat we Gods stem prioriteit geven boven eigen verlangens, gevoelens en gedachten. 

Ga op reis. Kom in beweging! Onderzoek je gave, je roeping. Het zal helder worden. Misschien niet dat je het exact kunt omschrijven. Ik had eens een gesprek met iemand die me vroeg wat mijn roeping was. Ik kon het niet benoemen. Het was ook een vraag die hypothetisch bedoeld was. Hij wilde me aan het denken zetten on in beweging te komen. Hij vroeg me mijn ogen te sluiten en me de mensen voor te stellen voor wie ik iets zou kunnen betekenen. Vreemd genoeg, was het een helder beeld! 

Nog altijd kan ik de doelgroep niet direct omschrijven, maar ik zou de mensen aan kunnen wijzen. Mijn hart warm alsnog aan deze mensen denk. Daar ligt mijn roeping. Waar ligt de jouwe

3 gedachtes over “Geroepen om te dienen 

Geef een reactie

