Potentieel van voor  het begin! 

img_0484

Durf je los te laten was wat ik in mijn vorig blog zei. Loslaten? Wat dan loslaten? Wat houdt ik dan vast? Of gaat het om gewoon te gaan staan voor wie ik ben en te doen? We gaan nu ff verder kijken. 

Best risicovol allemaal! Deel 3

Mensen die in of vanuit hun roeping willen gaan leven riskeren best een hoop. Immers je zet iets belangrijks in ten overstaande van anderen. Daarmee neem je risico. Zoals in eerdere blogs gezegd, niet iedereen wil zulke risico’s lopen. Liever een leven met een masker. Liever niet tot volle ontplooiing komen en de huidige situatie accepteren dan te bewegen richting de plek, de situatie waar ze in wezen voor geroepen en dus bedoeld zijn. 
Het is een stuk gemakkelijker om te blijven waar je bent als alles goed gaat en je alles hebt wat je hart begeert. Toch komt niemand daar echt mee weg. Ieder mens maakt dingen mee die hem of haar bepalen bij de vraag; is er meer tussen hemel en aarde? Wat is het doel van mijn bestaan? Wat moet ik hier nu mee, met deze omstandigheden? 

Ieder mens heeft de keus om te blijven zitten waar hij is of op weg te gaan. Op zoek naar; wie ben ik? Waarom beste ik eigenlijk? Ik denk dat we spreken over groei , geestelijke groei. 

Veel mensen groeien zoals ieder mens groeit. Ze ontwikkelen zich op bepaald gebied van het leven prima. Ze groeien lichamelijk en maatschappelijk, misschien zelf in kennis, maar groeien ze geestelijk? Maw, zijn we geroepen om ons vol te eten elke dag? Of om maar dingen te kunnen kopen? Of om veel te weten? 

Roeping an sich vraagt niet om deze dingen. Ze kunnen aanvullend zijn, maar het gaat om de intentie, het hart van de zaak, passie. Wat nu als je alles hebt: eten en drinken in overvloed, geld om je te kleden en ergens te wonen, de kennis om van alles te begrijpen, maar je mist de kern van het hele verhaal? Wat dan? 
Misschien heb je er over gedroomd. Misschien is er dat verlangen. Misschien ben je zelfs ooit op zoek geweest, maar ben je de passie verloren. Misschien is je hart vertroebeld door zaken waar ik geen weet van heb. Misschien is de kern van je leven dusdanig geraakt dat je het hebt opgegeven om werkelijk op weg te gaan. Je blijft waar je bent omdat je weet wat je hebt. 

Denk dat het grootste probleem voor groei is dat we wel zouden willen, maar dat op weg gaan ook betekent dat we moeten achterlaten. Achterlaten terwijl we nog niet goed weten wat precies te verwachten. Op weg gaan is een stap in geloof zetten, maar is dat te vertrouwen? 

Veel mensen gaan daarbij af op gevoelens en gedachten. Ik geloof dat je door God zelf reeds geroepen bent. Je bent geboren en dus heeft God je gewild. Sterker nogHij heeft je bedacht om voor Hem te leven. Dit is misschien mooi gezegd,maar er is meer. Hij heeft je ook vrijgekocht door Jezus Christus. En wil je vullen met de Heilige Geest. 
Je roeping is dus meervoudig! Allereerst en je als mens geroepen om voor Hem te leven vanaf de geboorte, maar door Jezus ben je geroepen om als verlost mens te leven. Vrij van schuld, schaamte, zonde. En als zijn kind ben je geroepen om vervuld te leven door Zijn Geest. 

Er is genoeg potentieel om werkelijk tot je doel te komen. De verlangens van je hart gaan voorbij aan wat je hebt. Ze willen je brengen naar datgene wat God voor jou in petto heeft.Hij verlangd ernaar dat jij tot je doel gaat komen en geeft je de kracht van Zijn Geest. Het gaat hier om leven met een hoofdletter . 

Wat zou het tragisch zijn, wanneer je op een dag wakker wordt en je beseft dat je je hele leven hebt doorgebracht met het in stand houden van een levensstijl die veilig en vertrouwd was, maar waaruit het leven langzaam is weggeëbd. 

Het is mijn verlangen dat ik aan het eind van mijn leven ik misschien geen geld heb, maar mensen die me herinneren omdat ze door iets van wat ik deed of heb gezegd God hebben mogen ontdekken. Jezus hebben leren kennen en er op uit zijn gegaan onder de kracht van de Heilige Geest en anderen verteld hebben van Gods oneindige liefde en het doel van hun leven. 

Geef een reactie

