Liefde is een keuze!

img_0400-2

Liefhebben is de beste keus die je kan maken in het leven. Je leest het goed, ik spreek over de keuze om lief te hebben. Liefhebben lijkt in deze tijd afhankelijk te zijn geworden van toeval. We spreken in termen als ” falling in love. Alsof het zomaar ergens tegemoet zou vallen. 

Als we spreken over liefde en liefhebben dan spreken we al gauw over gevoelens. Kriebels in de buik en enthousiastme aangaande een persoon.


Natuurlijk spelen gevoelens een rol in ons leven en ook in de liefde. Gevoelens van verliefdheid kunnen oprechte liefde worden. De vraag is of gevoelens beantwoord moeten worden met seks. 

Seks is geweldig, maar geen liefde. Sterker nog er is veel seks zonder liefde en een bepaald gevoel erbij nog steeds niet. Maar wat is dan wel liefde? 

Liefde is een keuze om er voor de ander te zijn. Liefde houdt niet op als er even geen kriebelende gevoelens zijn of als er plotseling gevoelens zijn tov een ander. Liefde heeft in wezen alles in zich wat belangrijk is voor de persoon in kwestie. 


Liefde geeft wanneer de ander nodig heeft. Liefde gaat voorbij angst, boosheid en eigenbelang. Liefde geeft ruimte waar nodig, maar houdt rekening met grenzen. Liefde vergeeft, steekt de hand uit, gaat tot het uiterste. Zomaar wat zaken die ik benoem, maar liefde is zoveel mooier, groter, meer omvattend.

Meer omvattend inderdaad! Ik vraag me af hoe belangrijk liefde nog is in deze maatschappij. Ik bedoel, dat liefde belangrijk is dat geloven we allemaal, maar wat is jouw beeld er van? We zien steeds meer mensen die gescheiden zijn. Wellicht moeilijke tijd meegemaakt, maar wat met termen als: tot de dood jullie scheidt? Of:love forever? 

Ik kan niet in jullie liefdesleven kijken, maar is het perspectief op liefde en op levenslange relaties niet erg veranderd? Gaan we niet gauw af op gevoelens, uiterlijk? Er is vaak al seks maar men ment elkaar amper. Ik vraag me af wat men werkelijk voor beeld men heeft bij liefde. 

Ik hoor vaak de term voorbij komen dat God liefde is. Ik geloof dat het waar is, maar dat velen er eigenlijk niet goed mee uit de voeten kunnen. Er is wellicht veel gebeurd wat liefhebben van de ander erg lastig maakt. Misschien goed om de God van liefde te spreken en Hem te vragen jou Zijn liefde te tonen. 


Weet je wat je dan te zien krijgt? Jezus Christus Gods eigen Zoon. Je zou eens in de Bijbel moeten lezen over Zijn liefde voor jou, voor mensen, voor Zijn Vader God. Wellicht dat je een ander beeld krijgt van wat liefde is. 

Geef een reactie

