Verandering in het lijden

Sommige mensen vragen zich af waarom er zoveel geleden wordt in de wereld. Eigenlijk hebben ze het dan (ook) over zichzelf. Ze zien lijden dan als een sta in de weg voor verdere ontwikkeling en groei.
Wanneer ik met zulke menden in gesprek zou willen is dat bijna onmogelijk doordat men gelijk in de weerstand komt wanneer ik bijvoorbeeld zeg dat het persoonlijk lijden van mensen niet een obstakel hoeft te zijn, maar een mogelijkheid voor nieuwe dingen. Dat het een nieuw perspectiefkan bieden wanneer men er de ruimtewandeling geeft. 

Meestal hoor ik dan zoiets als; Jij hebt gemakkelijk praten. Jij hebt de dingen goed voor elkaar. Etc… Vreemd dat anderen hele andere dingen zien dan wat er werkelijk speelt. Mijn leven is niet slecht. Ik hen een geweldig leven, maar waarop is het gebouwd? 


Weet je, ieder mens maakt dingen mee. De een wellicht meer dan de ander, maar ieder huisje heeft zijn kruisje. Het is gemakkelijk om de ander te vertellen dat hij er geen verstand van heeft. Zo leg je deconcentratie snel plat en voorkom je dat je tegen gesproken gaat worden. Je trekt je terug en blijft waar je bent. 

Weet je, ik geloof dat verandering. Ik bedoel diepe verandering altijd pijn doet. Dat juist wat we in ons leven meemaken daar een onderdeel van zou kunnen zijn. Toch blijven veel mensen hier wat in hangen. Hoe ik dat weet? Omdat ik dat zelf soms doe. Vastbijten in datgene wat me is overkomen. Blijven hangen in wrok en bitterheid is iets wat ik bij tijd en wijle doe. 

Echter willen we groeien zullen we niet simpelweg los moeten laten, maar zullen ons moeten laten raken. Toegeven dat het pijn doet en dat we er last van hebben. De ware emoties binnen laten en er laten zijn. Verdriet is verdriet. We moeten oppassen dat het niet omkeert in boosheid of dat we weglopen voor zaken, maar ze laten zijn.

De issues van het leven kun je wegstoppen achter muren van onverschilligheid, boosheid of wat voor manier jij ook hebt ontdekt. Dit zal uiteindelijk spaak lopen. Wat zou het mooi zijn als dat wat achter je ligt een opstap zou zijn naar een leven waarin we geleerd hebben om met moeilijkheden om te gaan. Niet weg te lopen, maar ze aan te gaan. Wetende dat ze bij het leven horen.

Het leven is niet altijd gemakkelijk. Toch merk ik dat het leven mooier wordt als de moeiten er mogen zijn. Als deze een opstapje zijn naar verandering, vernieuwing. Net als een geboorte. Pijnlijk maar de uitkomst is geweldig. Een geboorte. Nieuw leven. 
Te simpel? Wat nu met de grotere issues? Mensen die verhongeren , verdreven worden, opgejaagd, etc… Ik heb makkelijk praten zul je misschien denken.  Dat heb ik wellicht ook. Toch geloof ik dat jouw specifieke pijn iets te betekenen kan hebben. Ik bedoel , dat wanneer je het toegelaten hebt voor wat het is, je van daaruit anderen kunt en mag helpen. Je bent een ervaringsdeskundige in pijn, verdriet, verslaving, afwijzing, etc…    Jij kunt het! Verandering brengen bedoel ik . 

2 gedachtes over “Verandering in het lijden

Geef een reactie

