Hoop en verlangen

Er is hoop! Een veelgehoorde uitspraak. Wat is hoop eigenlijk? Voor veel mensen lijkt het een soort toestand te zijn waarin men verkeerd wanneer er in wezen geen verandering zichtbaar is. Een uitzichtloze situatie maar men grijpt zich vast aan iets waar men op hoopt of maar verlangt.
Veel mensen zullen misschien zeggen dat hopen en verlangen hetzelfde is. Ik geloof echter dat het twee verschillende zaken zijn. We kunnen ergens op hopen zonder te verlangen. 

  
Zo kun je hopen dat morgen alles anders wordt, maar gevoelsmatig wil je dat dingen niet veranderen bijvoorbeeld. Je hoopt dat je huwelijk in stand blijft, maar er is geen verlangen meer. Je verlangt naar een ander leven, maar je durft niet meer te hopen. 
Hopen op iets zonder er in te geloven is hopen zonder verlangen. Verlangen zonder geloof is hopeloos. Slecht wanneer hoop en verlangen vanuit geloof handvatten krijgt gebeurt er iets bijzonders. Dan ontstaat er ruimte voor nieuw leven.

2 gedachten over “Hoop en verlangen

    1. Wat is voor jou geloof in deze? Voor mij geld: geloof is de overtuiging dat niets onmogelijk is met God. Soms heb ik weinig of geen geloof. Ben niet overtuigd van mezelf of anderen. Wanneer ik me afgewezen voel kom ik tot niets er is geen hoop. Of er is wel de hoop dat er iets gebeurt in mijn leven, maar loop vast in boosheid of angst. Er is geen verlangen. Geloof leert me niet bang te zijn en me uit te strekken naar Hem. Kan je daar iets mee?

      Like

Geef een reactie

