Geopende deuren. 

Luisteren naar anderen is voor veel mensen lastig. Ikzelf kan in een gesprek behoorlijk aanwezig zijn. Mijn ding neerleggen en daarbij voorbij gaan aan wat nodig is. Inmiddels heb ik geleerd, met vallen en opstaan, dat een gesprek niet éénrichtingsverkeer is. Daarmee bedoel ik dan dat men juist vaak mijn manier van communiceren juist wel prettig vindt. Veelal is het juist zo dat mensen die gehoord moeten worden vaak ruimte geven aan anderen en anderen die graag gehoord worden het vervelend vinden om niet aan het woord te komen. Nu is het niet zo dat mensen bij mij niet aan het woord komen, maar dat ik soms even moet schakelen en in het gesprek de juiste snaar wil raken. Dit lukt gelukkig regelmatig. Het gaat allemaal niet over mij en ook niet over de ander, maar om wat er in de interactie met elkaar ontstaat. Dat zit niet direct in de woorden die we gebruiken, ook niet in de hoeveelheid, maar zit vooral in het feit of mensen zich gehoord en gezien voelen. In de zorg spreekt men bijvoorbeeld van empathie tonen. Nu geloof ik niet zo zeer in gekunstelde maniertjes. Ik geloof dat mensen gauw door hebben of je echt bent of niet. Ik verlang er naar en stel me er naar uit om mijzelf in relatie met anderen te laten zien en ook anderen te zien in wat voor situatie dan ook. Ik ontmoet veel mooie mensen die gehoord en gezien mogen worden. Veelal aan de rand van de maatschappij. Veelal verstoten of niet serieus genomen. Vraag me af hoe het kan dat er zoveel van deze mensen op mijn levenspad komen. Wellicht omdat mijn hart naar deze groep uitgaat. Wellicht dat ze zich door mij gezien en gehoord voelen ondanks mijn beperkte communicatie. Maar ik zoek vaak naar mogelijkheden van oprecht erkenning geven. Naar relatie en het hart van mensen. Wanneer ik dat doe ontdek ik veel moois. Merk ik dat achter onverschilligheid vaak een groot verlangen is naar oprechtheid . Dat waar mensen boosheid tonen er eigenlijk veel pijn is. Daar waar mensen afstand nemen, schaamte een rol speelt . Dit benoemen en bespreken vanuit persoonlijke ervaringen opent deuren die anders gesloten blijven.   

Geef een reactie

