Ja maar..???  ga heen en zondig niet meer!

img_0218-1

Zijn mensen op zoek naar verandering? Naar vernieuwing, zin, inzicht, verlossing? Een vraag die ik me op dit moment gewoon wil stellen. Wat is mijn persoonlijk uitgangspunt en wat die van jou? 

Doe ik wat ik zelf wil of Gods wil. 

Dit zijn vragen die ik mijzelf oa de afgelopen week gesteld heb. Met de volgende vraag als vraag binnen al de vragen in deze context: Ben ik wel werkelijk op zoek naar antwoorden om van daaruit te veranderen of zoek ik bevestiging om te doen wat ik zelf wil doen?  

 
Misschien vind je dat ik het nogal ingewikkeld stel op deze manier, maar kan er niet echt andere bewoording aan geven op dit moment, maar vanuit mijn evangelische grondslag ben ik geneigd om te denken uit genade. Dwz dat ik geloof dat we als evangelische gelovigen erg gemakkelijk roepen dat we vrijgekocht en betaald zijn en dat we door genade bij God mogen komen.

Goedkope genade of waarheid? Is dat de vraag?

Ik weet dat dit waarheid is en tegelijk maakt het dat sommige mensen nooit uitstappen om te veranderen. Ze blijven hangen in wat ik goedkope genade noem. Een ” ja maar..” genade. 

Ik bedoel dat veel niet gelovigen allerlei ” ja maar…” vragen hebben begrijp ik in zekere zin nog wel. Immers zij kennen wellicht niet de context van het evangelie, maar christenen doen het zelfde in veel gevallen. 

  
Iemand vertelde dat hij blij was met de genade door Jezus Christus omdat hij nogal vaak fouten maakte en via Jezus dan toch bij God kon komen inde hemel. Tja…?

Een trigger? 

Heeft hij gelijk of niet? Ik geloof het zeker als je het zo stelt, maar toch Triggert me dit. 
Ik geloof dat Gods genade in de Heer Jezus volkomen is. Geen enkele twijfel over mogelijk, maar niet om te kunnen doen wat we willen en van daaruit te zeggen dat we gelukkig gered zijn door Gods genade. 

  
Veel mensen baseren deze vrijheid op een emotioneel moment waarbij ze een keus gemaakt hebben of in ieder geval uitgesproken te hebben bij Jezus te willen horen. Dit zou een totale verandering zijn. Ze zijn dan van het duister in het licht gestapt. De vraag die ik hierbij wil stellen is hoe we dat dan kunnen zien? Wat is de verandering? 

Ja maar.., wat is het antwoord? 

Het antwoord is veelal dat ze vroeger niet en nu wel op zondag naar de kerk gaan. Of als het wat vromere mensen zijn zegt men dat ze nu een levende relatie met God hebben. Dat ze dagelijks bidden etc… 

 
Wellicht vraag je je nu af wat ik dan wil zeggen. Ik wil zeggen dat ik de uitspraken en de daden niet congruent vind. Als de Heer Jezus dan werkelijk deel heeft in hun levens waar zit die verandering dan werkelijk?

Waar zit de verandering nu? 

Van de week een gesprek over de kerk gehad. Ik geloof in de kerk, niet als instituut, maar wel als lichaam van Christus. Toch zie ik om mij heen dat veel kerken als instituut functioneren en dat het nauwelijks nog om het evangelie gaat. Het is een spel geworden van wie is er aan de macht. 
Een voor mij bekende kerk die ooit vol zat met zoekende mensen is nu nog maar voor een kwart bezet op zondagochtend vanwege allerlei machtsperikelen en verschil van meningen over visie etc… Ik vind dat erg.

  

Iemand die ik ken heeft aangegeven dat hij al van Kindsaf gelovig is en een discipel van christus is, maar blijft voortdurend keuzes maken die niet passend zijn voor een kind van God.

 Ben ik veroordelend nu? Sommige zullen zeggen dat ik op een bepaalde manier kijk en ruimtemoet hebben voor die ander.

Tja…

Een andere persoon blijft tegen de lamp lopen in zijn leven. Kent God nog niet echt. Wanneer we samen spreken en we tot een duidelijk punt komen waarbij het gaat over keuzes maken en veranderingen aanbrengen in zijn leven komt met allerlei ” ja maar..”vragen.
Nu moet ik zeggen dat ik van de laatste dit nog wel kan begrijpen, maar dat wanneer iemand beweert dat hij of zij God kent en dan een leven leeft die wellicht christelijk overkomt,maar die in wezen niets anders is dan een soort van dekmantel, dat stoort me. 

 
Weet je, ik geloof in Gods geweldige genade voor mensen. Ik geloof echter ook in het feit dat God Waarheid is. Volgens mij is dat niet te scheiden van elkaar. God is genade en waarheid! Het blijven hangen in ja maar… maakt dat je zoiets hebt van;gelukkig heb ik God en wat ik ook doe ik ben toch wel gered voor de eeuwigheid. Alsof dat het enige uitgangspunt is.

Leven met God is…

Ik geloof dat een werkelijk leven met God begint met te geloven dat Hij bestaat en het besef dat Weiner zonder Hem kunnen leven. Dat we Hem en zijn genade werkelijk nodig hebben en dat we bereid zijn om Zijn wil te doen. Ik hoor veel mensen zeggen, “ja maar ik maak fouten of dat lukt me niet”. 

  
Ik geloof dat niemand perfect is behalve dan dat Jezus de perfecte mens was, maar heeft laten zien wat het betekende om werkelijk te doen wat de Vader vroeg. Mijn leven is verre van perfect net als de jouwe waarschijnlijk. Toch zullen we in waarheid moeten wandelen om Gods genade te laten zien in de wereld. 

Ja maar?????

Ja maar.., we zullen toch nooit perfect zijn in deze wereld.

Ja maar.., wie maakt er nooit fouten. 

Ja maar.., dat kan ik niet of wil ik niet.

Ja maar ik heb zoveel meegemaakt. 

Ja maar ik ben ook maar een mens

Ja maar kijk eens naar die en die.

Ja maar hij doet dat en dat ook niet.

Ja maar..,

Weet je? Ik heb vaak zelf ook van die ja maar vragen. Maar het betekent dat we eigenlijk dingen buiten onszelf leggen. We zeggen dat we er niets aan kunnen doen. Het ligt aan anderen bijvoorbeeld. Aan je echtgenoot omdat die zo veel druk op je legt. Aan je werkgever omdat je te weinig tijd hebt. Aan de leiders van de kerk. Aan de situatie waarin je zit. Aan je omstandigheden. Aan je verleden. Je afkomst, je vrienden.

  
Eigenlijk zeg je net als Adam, God het ligt eigenlijk allemaal aan U. Immers U hebt me zo gemaakt als ik ben. Je zegt: ja maar God ik kan er niks aan doen want U hebt me zo zwak gemaakt, u hebt het allemaal gebeuren, u hebt me in de sterk gelaten. 

Allemaal bullshit! God is goed. Niet als wij dat hij ons verantwoording moet afleggen. Hij geeft ons verantwoording om een leven te leven wat Hem waardig is. Daarbij mogen we fouten maken.maar wel oprecht. Hij houdt van ons en jij mag zijn liefde in praktijk brengen in het hier en nu. Een ” ja maar” is niet op z’n plaats. Ga op weg en doe wat je moet doen. Ga heen en zondig niet meer! 

 

Een gedachte over “Ja maar..???  ga heen en zondig niet meer!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s