De context van bekering. 

 Vandaag werd ik via Facebook/YouTube geconfronteerd met deze clip waarbij een aantal bekende sprekers spreken over het feit dat er te weinig gesproken wordt over bekering. Dit zijn sprekers die ik persoonlijk erg goed kan waarderen en waarvan ik geloof dat het oprechte sprekers zijn en als je de boodschap die ze uitdragen zou beluisteren in de context, van waarin ze gezegd zijn, zou je een beter beeld krijgen van wat het hart is van God en deze mannen.

Verknipte boodschap!

Veel gelovige mensen willen graag een punt maken en verknippen wat mij betreft de boodschap totaal en maken het tot een brij van waarheden die totaal losstaat van de context.
  

Ik wil met nadruk zeggen dat ik het eens ben met het feit dat er te weinig nog gesproken wordt over bekering en de gevolgen van zonde. De vraag is echter hoe we dit zorgvuldig brengen en anderen die keuze niet door de strot geduwd krijgen, maar kiezen omdat men Gods liefde heeft leren kennen.  

Door de strot duwen is een tegenovergestelde boodschap

Wellicht zijn we in de kerk te soft geworden en logt de nadruk te veel op onszelf, onze gevoelens en willen we mensen te vriend houden met halfslachtigheid. Idd lauwheid is geen optie volgens de bijbel. Toch is Gods liefde het uitgangspunt.  

 Wanneer ik bedenk hoe hij als een Lam geslacht werd, zonder geschreeuw ligt daarin voor mij een uitdaging. Wellicht willen we heel graag dat mensen zich bekeren en zijn we enthousiast, maar het zit niet in heftige aan elkaar gecompileerde confronterende uitspraken van bekende sprekers. Uitspraken van bekeer en verteer brengen mijnsinziens geen of weinig verandering in het levens van mensen.  

 Volgens mij is het juist een veranderde hartsgesteldheid vanuit Gods liefde voor ons welke verandering bij anderen zou kunnen losmaken. Natuurlijk is er bekering nodig. Maar ook Gods liefde en wijsheid om deze over te brengen. De kracht van Gods Geest om mensen te raken.  

Ik bid nav het filmpje, dat ik vanuit liefde en wijsheid een stukje verandering mag brengen bij mensen. Niet soft of de waarheid omzeilend, maar ook niet veroordelend en afwijzend. Ik ben overtuigd van de integriteit van de mannen in de clip, maar ik zou pleiten voor de context. Dat is waar genuanceerd liggen.  

  Zo ook de bijbel. Veel mensen citeren een hap en een snap. Een tekst die hen het beste uitkomt op dat moment, maar wat is de context? Ik geloof dat de context Gods liefde voor mensen is. Dat Hij alles maar dan ook alles voor ons over heeft. Dat Hij alles zou willen geven. Dat er niets groter is en beter dan Zijn liefde voor ons. Toch verlangt Hij er naar dat wij voor Hem willen kiezen. Een keus die vrijwillig moet zijn om werkelijk oprecht te kunnen zijn. Afwijzing van die liefde is pijnlijk voor zowel God als onszelf en staat relatie in de weg. Dat is waar het om gaat!  

 Wat zou het fijn zijn als gelovigen, juist Gods liefde zouden tonen in de context.het gaat niet om het verkondigen van een welvaartsevangelie waarbij we de Waarheid uit het oog verliezen.  Ik bedoel dat we Gods waarheid verkondigen in de context van wie we mogen zijn in Christus. In de context van het leven dat we leven. In de context van wat we zeggen en doen. 

Advertisements

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s