Laten we vrienden zijn!

‘Ik zeg dit tegen jullie, zodat mijn blijdschap in jullie kan zijn en jullie blijdschap volmaakt zal zijn. Ik geef jullie de opdracht om net zoveel van elkaar te houden als dat Ik van jullie houd. Iemand die zijn leven over heeft voor zijn vrienden, heeft de grootste liefde. Grotere liefde bestaat niet. Jullie zijn mijn vrienden als jullie doen wat Ik jullie zeg. Ik noem jullie geen dienaren meer, want een dienaar weet niet wat de plannen van zijn heer zijn. Maar Ik noem jullie vrienden. Want alles wat de Vader aan Mij heeft verteld, heb Ik ook aan jullie verteld.’‭‭JOHANNES‬ ‭15:11-15‬ ‭BB‬‬

http://bible.com/1276/jhn.15.11-15.bb  

Het gedrag van mensen zegt soms minstens zo veel als e woorden die men uitspreekt. Weet je, we spreken gemakkelijk woorden uit die niet waar zijn, maar ons gedrag is automatisch. Vaak heel erg duidelijk. 

Als we bovenstaand gedeelte onder de loep nemen dan is de opmerking zoiets als; je zult de blijdschap van Christus in je ahw echt gaan ervaren als je net als Hij van ons, ook van elkaar gaat houden en vrienden wordt. 

Ben jij een vriend?

Wie zijn je vrienden? De mensen in de kerk? De celgroep waartoe hè behoort? Jezus spreekt tot zijn discipelen. Wie zouden de jouwe moeten zijn? Ik geloof dat het gaat om de mensen die dicht bij je staan.De mensen die je dagelijks ziet. Je collega’s, je familie, maar ook de mensen in je kerk.  

Wat houdt vriendschap in zoals Jezus dat bedoeld? Mijn woorden en gedachten zijn beperkt, maar ik geloof dat het gaat om oprechte relaties. Relaties die tot het uiterste gaan. Veelal zien we dat mensen zogenaamd vrienden hebben waarmee ze uit gaan, het gezellig hebben, maar dat was het dan ook wel. Maar echte vriendschap in christus gaat tot het uiterste. Vraagt om intimiteit. Ik bedoel daarmee dat we mensen ons hart laten zien. 

Durf je kwetsbaar te zijn?

Voor veel mensen gaat dat een stap te ver. Je hart laten zien maakt kwetsbaar. Kost je wat. Maar het is juist die zwakheid die de relatie sterk maakt en vertrouwd. Veel mensen in de kerk spreken voortdurend over leiderschap. Sterke leiders zouden moeten opstaan. Ik geloof echter dat sterke leiders niet sterke woorden en daden moeten hebben, maar juist liefdevolle woorden. Echter woorden zijn slechts woorden ook als ze liefdevol zijn. 

  
De vraag die ik hier wil stellen is: hoe is je gedrag ? Ben je congruent? Zijn jouw woorden en daden met elkaar in overeenstemming? Als ik naar mijzelf kijk, dan mankeert daar soms nogal wat aan. Mijn woorden zijn een eerste reactie. Ik hoop echter dat mijn gedrag, de keuzes die ik in mijn leven maak, de weg die ik ga, meer zegt dan mijn woorden. Dat ze laat zien waarop mijn leven is gefundeerd. Wie mij kent mag mijn hart zien. Dat is mijn uitgangspunt. Maar best lastig, maar ik zoek naar Gods weg en zet alles op alles omHem te dienen en van daaruit ook jou. Laten we vrienden zijn.  

2 gedachten over “Laten we vrienden zijn!

Geef een reactie

