Tel je zegeningen

Ik vind mijn leven erg leuk. Ik heb alles wat mijn hart begeert. De liefste en verstandigste vrouw ever. Prachtige kinderen die over het algemeen geen buitensporige doen en van me houden. Vrienden met wie ik kan delen. Een baan die ik behalve leuk ook uitdagend vindt. 
Maar daar gaat het leven allemaal niet om. Van de week passeerden voor mij verschillende onderwerpen die me aan het denken hebben gezet. Het gaat allemaal niet om wat ik heb. Wat van mij is. Hoe ik dingen zie. Toch benoem ik ze graag. Waarom omdat ik ze zie als een zegen van God.  

 
Nu zullen er mensen zijn die niet zo’n geweldige partner hebben als ik en zeggen of denken dat ze dan dus niet gezegend zouden zijn. Die niet 6 prachtige kinderen hebben en dus minder gezegend of zo. Die werkeloos zijn geworden en dus uit Gods gratie zouden vallen.

Voor alle duidelijkheid!

Dat is niet wat ik hier te zeggen heb. Ik wil duidelijk maken dat God mensen zegent. Dat je de zegeningen ook moet willen zien. Afgelopen week in gesprek met iemand die verschillende spullen kreeg omdat hij van een minimum moet rondkomen. Diverse groenten en andere voedingsmiddelen. Er was kritiek op bepaalde goederen die hij had gekregen en was wat chagrijnig om wat hij niet had.  

 Een andere persoon heeft vanwege verkeerde keuzes altijd angst in zijn leven. Bang om mensen te vertrouwen. Bang om niet in de maatschappij te passen. Hoewel hem een route richting werk, richting allerlei voorzieningen wordt geboden kiezen ze niet voor deze mogelijkheden en blijven hangen in eigen cirkel. Luisterend naar mensen die in een zelfde situatie zitten. 

Nog iemand wordt iets moois aangeboden met heel veel mogelijkheden, maar pakt dit niet aan omdat het niet zijn ding zou zijn en zit te wachten op andere mogelijkheden die beter zouden passen inplaats van de mogelijkheden van het moment aan te grijpen en zich te ontwikkelen naar wat ze werkelijk zouden willen.

Gods zegen os beschikbaar

Ik geloof dat God ons talloze mogelijkheden biedt. Dat zijn zegen beschikbaar is. Zelf heb ik dat ook tijden niet altijd willen zien, dus niets menselijks is mij vreemd. Toch geloof ik dat Gods zegen er is, maar zien we het ook. Dat is maar de vraag. 

 Ik geloof dat veel mensen de zegeningen nauwelijks opmerken. Misschien vindt je dat vreemd, maar we vinden het goede in ons leven al snel gewoon en zien het als iets wat we zelf bewerkt hebben of als iets waar we recht op hebben zelfs.

Zo vinden sommige mensen dat ze recht hebben op ondersteuning van anderen als ze geen werk hebben. Ik denk aan eten van de voedselbank bijvoorbeeld. Ik vond het geweldig werk wat ze doen en wat ze uitdelen zou je kunnen zien als een zegening in tijd van nood. 

  Zo kan ook iemand die werkeloos is aan de slag als vrijwilliger. Ik merk in mijn werk dat dit vaak onverschillig wordt benaderd inplaats van als zegening om toch ook maar een goede invulling van de dag. Er wordt gauw geklaagd omdat men moet werken voor niks. Maar dat is het niet. Men denkt dat men voldoening kan vinden in geld inplaats van iets voor de ander, de maatschappij te willen betekenen. 

Dromen zijn nog geen zegen

Veel mensen lopen rond met grootse dromen over een roeping. Een plek waar ze volledig tot hun recht komen. De vraag is of de plek waar ze zich bevinden niet juist het begin zou kunnen zijn van de weg richting die roeping. Een gezegend beginpunt als het ware, maar wat we niet aangrijpen omdat we het niet zien. De kans niet grijpen die God ons op het pad brengt.

  Veel mensen denken dat ze moeten wachten op Gods zegen. Dat Gods zegen wel zal komen als de tijd rijp is. Ergens in de toekomst. Ze Willem zich ernaar uit strekken, maar zien de mogelijkheden niet of pakken ze niet op hoe dichtbij ze ook liggen. 

Ik geloof dat Gods zegeningen zo veel dichterbij zijn als we denken. Ze liggen niet in het verleden. Daar heb je wellicht kansen gehad en ze laten liggen, maar gisteren is voorbij en komt niet terug. En de toekomst moet nog komen. Daar ligt misschien van alles, maar wat dat blijft de vraag. Er is telkens weer morgen, maar daar zijn we nog niet en als we er zijn is het niet meer toekomst en zullen de omstandigheden ook weer anders zijn als verwacht en dus je dromen moeten bijstellen en er weer naar kijken en zul je het weer uitstellen omdat je het immers van morgen verwacht.

god is hier en wil ons zegenen

Ik geloof dat de zegeningen van God in het hier en nu liggen. Onze omstandigheden kunnen wellicht zwaar zijn, maar ze zullen veranderen wanneer we de zegeningen die God ons aanbiedt aannemen, opmerken. Wat mooi als je durft te geloven dat je er toe doet. Dat Hij je ziet in je omstandigheden en je daar niet laat zitten maar je een handreiking doet in wat voor vorm dan ook. Misschien door je iemand te geven die van je houdt. Die naar je wil luisteren op momenten dat je het moeilijk hebt. Door een brood die je krijgt van de voedselbank. Door een baan die je aangeboden krijgt ook als hij misschien nog niet helemaal past, maar het zou een weg naar een ander functie kinnen zijn. Door vrijwilligerswerk dat je wordt aangeboden om je structuur te geven, even uit het huis waar je zat opgesloten en de muren op je af kwamen. Waar je mensen kunt ontmoeten en iets zinnige te dien hebt. Het zou zegen kunnen zijn…! 

  Het is maar of je het zo wil zien. Of je Gods aanwezigheid durft toe te laten en de kansen aan durft te grijpen die Hij je biedt.

Een klein beetje …?

Kortzichtig van mij? Misschien denk je er zo over. Dat mag. Ik denk dat we ons beeld over wat zegeningen zijn eens onder de loep moeten nemen. Geld een zegen? Nou geloof het niet. Een groter huis? Dat brengt allemaal extra lasten met zich mee. Hogere huur, gas , water, electra, … Een nieuwe auto, die is maar even nieuw. Veel vrienden waar je lol mee kunt maken? Leuk wellicht, maar beter een paar die er voor je zijn als je ze nodig hebt. Toch? 

Geef een reactie

