Het perspectief van angst. 

img_0112

De grootste angst die we als mens kennen is de angst om te falen. Wellicht heb je bijzondere angstige momenten gekend, maar als je nadenkt dan zul je ontdekken dat de angst om te falen altijd in de buurt is.
In mijn vorig blog schreef ik over de innerlijke oorlog die er is tussen ik gerichtheid en het dienen van de ander. Het verschil in perspectief zit hem in de bron. 

  
Wat of wie is de bron van je leven? Wanneer jou bron een menselijke bron is dan zal het er op meekomen dat ze idd kan falen. Wanneer jou bron van materiële aard is kan ze ophouden. Echter wanneer jou bron God is, dan is ze onoverwinnelijk en onuitputbaar. 
Misschien zul je als tegenargument aanvoeren dat het nogal een rommeltje in de wereld is en wil je dit bij God leggen. De vraag is echter wat of wie is de bron van de rommelpot? 
Is het niet zo dat mensen vanuit hun angst om te falen zichzelf willen bewijzen? Dat ze daarom oorlogen voeren om te bewijzen de sterkere te zijn? De baas? De grotere macht dan wie dan ook? Of bewijzen rijker of slimmer te zijn met alle gevolgen van dien? 

  
Het komt er op neer dat al dit voortkomt uit ik gerichtheid. Denken vanuit de gedachte dat de mens in controle is en zaken dus zal moeten aanpakken en oplossen vanuit zichzelf.
Ik geloof dat er een macht aan ten onder ligt die ons influistert dat we het allemaal zelf moeten doen. Die ons opjaagd en ons wijst op persoonlijk falen op alle fronten. Satan gaat rond als een briezende leeuw. Hij wil alles kapot maken en probeert de mens meer en meer los te weken van de bron. 
Weet je, je angst is niet ongegrond wanneer je afgaat op je eigen inzichten, je eigen oplossingen. Echter wanneer we terug keren naar de werkelijk bron van Leven zullen we ontdekken dat er een oplossing op handen is. 

  
Ik weet niet of je ooit Gods boek, de bijbel gelezen hebt. Ik zal je iets vertellen: ik heb de laatste pagina’s gelezen. Hierin staat dat Hij alles goed zal maken. De redding is al ingezet. Misschien denk jij nog altijd dat je het zelf allemaal wel red, maar dat gaat je niet lukken. Je hebt een Hogere Macht nodig. Je hebt Jezus nodig!  
Misschien heb je allerlei tegenwerpingen en zal je het terzijde leggen. Jouw keuze. Maar misschien kan ik je uitdagen om toch op onderzoek uit te gaan om de Bijbel te lezen en God te ontdekken en wat Hij je te bieden heeft. 

Geef een reactie

