Te eigenwijs om te erkennen? 

img_0005

Vandaag kwam ik een quote van John Maxwell tegen die me even aan het denken zette. Kijk maar even maar onderstaand plaatje.   

Succesvolle mensen doen dingen die onsuccesvolle mensen niet willen doen.

Nu gaat mijn blog niet direct over succesvol zijn in maatschappelijke, financiële zin, maar waar ik in dit blog over spreek is vooral datgene wat qua persoonlijk geluk belangrijk is. 

Veel mensen zien financiële voorspoed en een bepaalde positie als succes. En laten we eerlijk zijn de maatschappij wil ons doen geloven dat succesvol leven hiervan afhankelijk is.  

Toch geloof ik dat wat John Maxwell hier schrijft waar is. Ik zou het wellicht niet omschrijven als succesvol, maar zie het meer vanuit een andere hoek. Ik werk in de zorg en kom daarbij natuurlijk met mensen in gesprek die veel hebben meegemaakt. Ze zoeken herstel, maar er wordt verschillend op gereageerd. 

Een voorbeeld vindt  je in deze link. Hier gast het over een man die verslaafd was. Ik mocht deze man leren kennen op de Spetse hoeve. Ik mocht zijn intake doen. Op de eerste dag vertelde hij mij dat hij zich nooit heeft willen laten opnemen, maar nu was hij bereid. Hij gaf aan dat hij bereid was alles te doen wat begeleiding te zeggen had om tot volledig herstel te komen. Een mooi uitgangspunt die ook z’n vruchten heeft afgeworpen. 

Anderzijds heb ik ook mensen gezien die bij binnenkomst in de zorg gelijk vertelden hoeveel opnames ze hadden gehad en dat het eigenlijk nergens deugde. Men vond bij andere instellingen de begeleiding niet goed en bij anderen de regels te streng of niet streng genoeg. De omgeving demotiverend of er was geen ruimte of men kreeg veel ruimte. Hoe dan ook alles om tot herstel te komen was niet goed gelopen. De hoop was op ins gericht op dat moment. Wij zouden moeten voorzien in datgene wat de hulpvrager op dat moment dacht nodig te hebben.

Maar om succesvol te herstellen, af te kicken, genezing te vinden of verandering  is het nodig om dingen te doen die niet leuk zijn. Dingen die pijn doen in de ogen te kijken, los laten wat je jaren vast hebt gehouden. 

Ik geloof dat ik de woorden van John Maxwell liever iets anders zou zeggen. Nml:

Een oprecht veranderd mensenleven begint bij de bereidheid je leven over te geven aan God en te geloven dat Hij het beste weet wat goed voor je is en dit daarom ook wil gaan doen. Ook als dit moeilijk is. 

Veel mensen willen liever hun eigen ding doen in het leven. Ze vertrouwen niemand, gaan af op hun eigen gevoel. Maar missen doel omdat ze te eigenwijs zijn om toe te geven dat ze niet weten wat te doen. Dat ze Iemand nodig hebben die het beter  weet.  Ze maken de stap om te erkennen dat ze een probleem hebben, mast vergeten te erkennen dat ze het niet zelf kunnen. 

Het is gemakkelijk om af te geven op anderen. Te roepen wat er allemaal verkeerd gaat in je proces, maar kijk eens goed naar wie je vertrouwd. Wat zijn de vruchten? 

Vertrouw je op je zelf? Wat is de vrucht van je leven? Vertrouw je je vrienden? Wat is de vrucht van hun leven? Vertrouw je je hulpverlener, pastor of geestelijk begeleider? Wat is de vrucht van zijn of haar leven? 

Weet je.., deze mensen zijn feilbaar, maar wat hebben ze wat jij niet hebt? Misschien beginnen met God te vertrouwen en te doen wat Hij van je vraagt. Waarom? Om dat de vrucht van Zijn leven, echt Leven inhoudt.   

Ik hoop dat je er mee uit de voeten kunt. Het zal niet gemakkelijk zijn om te accepteren dat er mensen op je pad komen die door God gestuurd zijn. Gewone falende mensen. Maar kijk naar de vrucht en proef. De vrucht van wat God je wil geven is goed voor je. Wees niet eigenwijs. Leer te onderscheiden. 😉 

  

Een gedachte over “Te eigenwijs om te erkennen? 

Geef een reactie

