Relatie door Genade

   Waar gaat het om in Paulus brief aan de Galaten? Ik ben er met Oawson overeens dat Paulus in deze brief duidelijk wil maken dat er verschil is tussen religie en relatie. 

Pawson omschrijft het als volgt: de grote vijand van het christendom is religie. Dus pakt Paulus(…) zijn pen(…) en zegt: ik ga regelrecht naar de kern van de zaak: religie of christendom, besnijdenis of kruis, welke gaat het worden? 

Beperkend geloof

Afgelopen 16 blogs ging het over wet en genade. De conclusie is dat het Paulus ernst is en duidelijk wil maken dat er heel snel dwaalleringen binnenkomen waaien in de kerk. Ook vandaag de dag. bij de Galaten kwam dit naar voren in besnijdenis waarmee ze de kern van het evangelie beperkten tot een kleine kring van mensen nml. de joden. Tegenwoordig zie je dat er soms veel nadruk ligt op de wet. Het nakomen van de wet zou bepalen of men zich tot het christelijk geloof mag rekenen. Dit vaak aangevuld met eigenhandig bedachte regels en afspraken. Wederom beperkend.  

Veel mensen doen hier aan mee. Vaak onbewust omdat men in een bepaalde kring leeft, geboren of opgegroeid is. De term ‘ ik ben gelovig opgevoed’. Wordt vaak gezien als rechtvaardiging vanuit familietraditie, maar wat slechts duidelijk maakt welke regels men volgt en niet Wie men volgt. Het is voor velen een plek waartoe men zich schaart vanuit de sociale context.   

Werkelijk geloof gaat niet om de Wet, al is de wet van God goed. Het gast niet om regels, maar om het hart achter de regels. Het gast niet om de rituelen of handelingen, maar om bewustzijn waarom je het doet. Het gaat niet om gelovige of christelijke vormen, maar enkel om Relatie met de Levende God. Dit is enkel mogelijk door Christus in je leven te laten. 

De kloof overbruggen

Wat we ook doen als mens. Niets maar dan ook niets kan ons behoud bewerken. We zullen niet vrij zijn door allerlei vormen en rituelen om God voor ons te winnen. Dit gaat niet lukken omdat we God niet hoeven winnen. Hij houdt van ons. Het gaat er om dat we beseffen dat we niets maar dan ook niets kunnen doen vanuit onszelf om bij God te komen. We zijn beperkt door de zonde. Er is een kloof ontstaan tussen ons en Gods Heiligheid. 

De oplossing heeft God echter ook bedacht. Nml. Hij zond zijn zoon als mens naar deze wereld. Niet belast met schuld, maar in alle reinheid geboren. Wat we pas gevierd hebben kerstmis, maar die ook in zijn leven en werken goed was. Dit werd veelal niet gewaardeerd, maar desondanks was dit onze redding. Althans wanneer we dit ook werkelijk geloven en in relatie met Hem willen Leven.  

Relatie met een dode Jezus? Welnee, hij is opgestaan en leeft. Moeilijk te geloven voor jou? 

Overgave aan relatie 

Weet je hier draait het om. Durf jij over te geven aan Christus? hij die voor ons is gestorven en de kloof heeft overbrugt in de opstanding. Wil je met Hem leven dan is het belangrijk dat je niet vasthoud aan religie, maar in relatie met Hem gaat leven.

  Veel mensen willen doen geloven dat dit alles oplost in je leven. Weet je; dat is niet waar! Maar het geeft je wel hoop en er zal verandering plaatsvinden in hoe hè naar jezelf en anderen kijkt. Wat zal het ook rust geven om niet meer te moeten voldoen aan van alles en nog wat, maar gewoon te mogen weten dat je Gods kind mag zijn en dat hij in alles van je houdt. Dat is Genade. 
Deze genade is voor jou. Geen goedkope oplossing, maar juist de meest kostbare ooit, maar ook de enige. Amen? 

  

Hiermee sluit ik mijn serie over het boek van David Pawson af. Wellicht een reden het boek te kopen en te lezen. Zegen! 

Advertisements

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s