Hoger dan de engelen. 

Afgelopen tijd in mijn blogs gehad over de brief van Paulus aan de Galaten. Dit nav het boek van David Pawson. Hierbij zet hij dingen uiteen als wet en genade, moeten en willen, verlangen en plicht. Dit wordt wellicht niet direct in deze termen zo benoemt, maar ze komen in de hoofdstukken voorbij. Ik pik er zo nu en dan zaken uit die me aanspreken. Ik gebruik het boek vooral in mijn stille tijd en overdenk de zaken enigszins. 

Vader of baas???

Vandaag kwam ik uit bij de vraag: hoe zie ik God? De opmerking of God nu je vader of je baas is, kwam voorbij. De opmerking werd me min of meer deze week ook gesteld door iemand die ik goed ken. Iemand die even niet zo lekker in zijn vel zit. Juist in zulke momenten, die ik overigens zelf ook wel ken, komen we soms tot de meest open conversaties met onszelf, met anderen en met God zelf.

De vraag of God realiteit is komt eigenlijk niet echt ter sprake, dat geloven we wel. De mens heeft over het algemeen wel een Godsbesef. We geloven wel dat er iets meer is tussen hemel en aarde, maar wie is God nu werkelijk als we het moeilijk hebben in het leven. Als het water ons aan de lippen staat. En wat gebeurt er als ik dood ga? Ga ik naar de Hemel of Naar de hel? 

Zwart/wit

Ik geloof dat het allemaal van alles te maken heeft met hoe je naar God kijkt. Wie Hij is in je leven. Is Hij iemand die je moet gehoorzamen omdat Hij de baas is in je leven? Of is Hij je Vader die je wil gehoorzamen omdat je een relatie met Hem hebt?

  Om dat laatste te ervaren zal er iets moeten veranderen in je hart. De eerste gedachte is mi gebaseerd op wat we ook wel vlees noemen. We zien God als baas. Als iets wat moet. Waar we niet omheen kunnen. We moeten ook als we niet willen. Het zijn regels en plichten, maar wanneer we beseffen dat dit niet is wat God van ons verlangt ontstaat er ruimte. Wanneer ons hart van vlees aangeraakt en veranderd wordt door Gods Geest dan ontstaat er relatie. 

Relatie met God! 

Stom van mensen dat we ook wanneer we God kennen soms terugvallen in oude gebruiken. Dat we het zelf allemaal willen doen. Onszelf regels en wetten opleggen. Dan gaan we God weer zien als baas en gedragen we ons als slaven inplaats van als Zijn kinderen. 

We zijn door Christus vrijgemaakt. In Hem mogen we kinderen van God genoemd worden. Dit vonden we soms moeilijk te geloven als we naar ons leven kijken. Naar ons falen en tekortkomen, maar ons blik is dan wederom gericht op prestatie en niet op Christus’ verlossing in ons leven. 
  
God verlangt dat we zonen zijn en geen dienaren. Deze had God al. De engelen zijn zijn knechten. Hij verlangt naar ons. Naar jou en mij. Staat met open armen op je te wachten. Wil dat je (terug) komt . Hij houdt van je. Begrijp je wat dat inhoudt? 

Hoger dan de engelen!

We hebben een hogere plaats dan de engelen. We zijn door God geschapen om zijn kinderen te zijn. In Christus mogen we weten op hetzelfde liefdevolle level te staan als Jezus zelf. God heeft ons,jou en mij , zo lief dat Hij alles voor ons over heeft gehad. Hij is tot het uiterste gegaan. Dwars door de dood is Hij gegaan en heeft deze verslagen. In Hem leven wij als kinderen van de enige God. 

WoW!

  

Advertisements

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s