Vrij om lief te hebben?

IMG_0425-11

Waarom is de wet opgesteld terwijl Paulus beweert dat wanneer we die wet juist moeten loslaten? 
De wet maakt duidelijk dat we God nodig hebben in ons leven.

Verspilde moeite?

Pawson benoemt het in zijn boek als volgt: de wet sluit ons op en de belofte laat ons vrij. 
Je kunt een mens niet vergeven totdat hij weet dat hij schuldig is. Zolang de mens denkt dat hij geen zondaar is en denkt vrij te zijn, is de boodschap van vergeving wat hem betreft verspilde moeite. 

Moeten!

Ik heb persoonlijk geen idee hoe jij tegen jezelf aankijkt, maar vroeger moest ik van alles. Ik moest de beste zijn zodat men niet doorhad dat ik de regels niet kon handhaven. Ik had snel kritiek en was fundamentalistisch in mijn geloof. Ik had het geloof tot mijn eigendom gemaakt en anderen moesten daar aan voldoen. Dit was mijn manier om te controleren. Ik bepaalde wat goed en fout was. Dit was omdat,wanneer ik dit los zou laten ik door de mand zou vallen. Laat het God nu juist daar om te doen zijn geweest. 

God wil dat we door de mand vallen. Niet om ons pijn te doen, maar om ons te doen beseffen dat we hem nodig hebben. 

Wat is de valkuil?

Er is een valkuil in dit alles. Dat we zeggen: we hoeven ons niet aan de regels te houden. Dat zou een leugen zijn. Aan de andere kant is de wet niet bepalend voor onze vrijheid. Veel mensen denken dat de wet onze vrijheid beperkt, maar dat is ook niet zo. De wet is goed,maar ze heeft geen zeggenschap meer over ons. 

  Toch kunnen we niet zeggen omdat we in christus zijn kunnen we doen wat we willen. Dat zou wanorde zijn. God wil dat we voor Hem kiezen met heel ons hart. Een hele bewustwording, daar horen niet zozeer regels bij, maar wel dat we de Heer willen behagen. 

Love as a motivator

Wanneer we verliefd zijn is er de ontdekking dat we beide anders zijn. Spannend en leuk. Echter een relatie starten betekent dat we er voor de ander willen zijn. We zijn bereid zaken te doen en te laten omdat we gekozen hebben voor onze partner. De drijfveer is liefde. 

Met God in relatie zijn indoet veel anders. We willen doen wat we kinnen om God te behagen. Niet omdat het de wet is, maar wanneer we weten dat bepaalde zaken pijn doen, dan laten we ze na. Wanneer we weten dat het plezier doet, dan willen we ze doen. Vanuit het verlangen van ons hart. 

  De vraag die speelt is: dienen. we God omdat we het verlangen? Of doen we dingen omdat het schijnbaar zo hoort en om daarmee te verbloemen wat er werkelijk diep van binnen niet goed zit? 

  
  

Geef een reactie

