De nuance van Leven.

IMG_0425-4

Tracht ik thans mensen te winnen, of God? Of zoek ik mensen te behagen? Indien ik nog mensen trachtte te behagen, zou ik geen dienstknecht van Christus zijn.’‭‭Galaten‬ ‭1:10‬ ‭
  De zaak van God maakt ons veelal niet populair. Enerzijds moeten zaken aan de kaak gesteld worden als het gaat om het evangelie, anderzijds willen we mensen het graag naar de zin maken. Zo niet Paulus. Het gaat niet lukken om iedereen te pleasen met de waarheid. 

 ‘ blijkt uit mijn leven dat ik(Paulus dus) bezorgd ben om mijn reputatie?’

Pawson maakt een opmerking aangaande Paulus in zijn brief aan de Galaten waar hij een interpretatie doet van wat Paulus in wezen zegt: ‘ blijkt uit mijn leven dat ik(Paulus dus) bezorgd ben om mijn reputatie?’
Ik vraag me dan af hoe ik daar in sta. Ik maak me soms zorgen om mijn reputatie. Of ben voorzichtig in uitspraken omdat ik ergens bang ben niet serieus genomen te worden of juist als fanaticus gezien te worden. Ik word hiermee geconfronteerd met mezelf als iemand die soms een onoprechte verschijning neerzet van een gelovige. Een plaatje wat me niet bevalt als ik dit hier zo neerzet.

ik ben zo slecht nog niet. 

Waar gaat het nu om in het evangelie? Paulus zegt dat er geen ander evangelie is dan wat hij eerder verkondigd heeft, namelijk de verlossing door Jezus aan het kruis en Zijn opstanding ten leven. Niet onze werken maken vrij, maar Jezus verlost. 
Vreemd dat veel mensen eigenlijk al gauw zoiets hebben van: ik ben zo slecht nog niet. Ik geef ieder het zijne, doe mijn best om…etc.
Men kent wel riedels van het zondaarsgebed of doen goede dingen in de kerk, maar wat is de motivatie om deze dingen uit te spreken of te doen? Waaruit komen deze handelingen voort? Vanuit verlangen om God te dienen of om ergens bij te horen of om gezien te worden? Draait mijn leven om geloven of is het geloof van waaruit ik werkelijk leef? Snap je de nuance? 

  

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s